2020 és a koronavírus merőben más évet hozott a HAJDU Cégcsoport különböző iparágban érdekelt társvállalatai számára. Amíg a HAJDU Autotechnika Zrt.-nél az autóipari volumenek hirtelen csökkenésére kellett működő stratégiát találni, addig az épületgépészeti termékeket gyártó HAJDU Hajdúsági Ipari Zrt. végig stabil piaccal számolhatott.
Idén is nagyot mennek a forróvíztárolók
A pandémia a HAJDU Zrt. esetében nem okozott termeléskiesést, a gyártás az óvintézkedéseket betartva folyamatosan működik. A HAJDU termékek pozíciója a hazai és az export piacokon is stabil, idei árbevétele várhatóan - az elmúlt évhez hasonlóan - 10 Mrd Ft felett realizálódik.
A vállalat új és megújult termékei folyamatosan jelennek meg a piacon - HP-Tower hőszivattyús forróvíztároló, SMART, SMILEY elektromos forróvíztárolók, IDE/IND…F indirekt fűtésű forróvíztárolók - amelyeket idén a formabontó, szögletes kivitelűHAJDU CUBE elektromos forróvíztároló követett.
"A fogyasztók környezettudatossága egyre erősebb vásárlói szempont, másrészt a piaci szabályzások is az energiatakarékos termékek fejlesztése felé terelik a gyártókat. Ezért az új termékeink esetében elsődleges cél volt a HAJDU-nál megszokott megbízható, magas műszaki tartalom mellett a készülékeink energiahatékonyságának további fejlesztése, hogy a fogyasztók erősödő energia- és költségmegtakarítási elvárásainak megfeleljenek. Fontos szempont volt a készülékek megjelenésének megújítása, ezért módosítottuk a formát, kiegészítő elemeket. Az energiahatékonyság jegyében továbbléptünk az innovatív hőszivattyús termékkör bővítésében is." - részletezi az újításokat Sztányi Péter, a HAJDU Zrt. kereskedelmi igazgatója.
A HAJDU termékeinek értékesítését jelentősen nem befolyásolta a világjárvány. "A belföldi piac a kezdeti pánik hangulat után viszonylag gyorsan visszatért a normális kerékvágásba, a kereskedő partnereink folyamatosan dolgoztak, alkalmazkodtak a megváltozott piaci környezethez és a HAJDU mindvégig teljesítette a partneri igényeket, folyamatosan gyártottunk és szállítottunk. Jelenleg azt látjuk, hogy ebben az évben sem lesz rosszabb évünk a belföldi piacon, mint az elmúlt év." - tette hozzá a kereskedelmi szakember.
Export értékesítésében szintén sikereket könyvelhet el a vállalat, Oroszországban az indirekt tárolók körében megtartotta piacvezető pozícióját, sőt piaci részesedését tovább növelte. A HAJDU Zrt. mintegy 30 országba exportálja termékeit, elsősorban a Nyugat és Kelet-Európai régiókba, de vannak thaiföldi, tunéziai és gaboni megrendelések is.
Akcióterv az autóiparban
A HAJDU Autotechnika Zrt. árbevétele a tavaszi hónapokban drasztikusan visszaesett, a cég gyorsan reagált az átalakult piaci helyzetre és működését az aktuális vevői igényekhez igazította. Csökkentett kapacitással, de folyamatos termeléssel vészelték át a rendkívüli időszakot. Szeptembertől mind az alkatrészgyártás, mind a szellemi terület munkavállalói visszatértek az eredeti munkaidőhöz. Emellett fontos mérföldkőhöz is érkeztek, mivel mostanra szakembereik elkészültek az első transzfer-szerszámukkal, amellyel az első darabok már legyártásra is kerültek.
Rendelésállományuk jelenleg folyamatosan növekszik, ennek kielégítéséhez tovább bővítik dolgozói létszámukat. Prognózisuk szerint éves árbevételük mintegy 4,5 Mrd Forint lesz, ami megközelíti a tavalyi árbevételüket. A várható 10%-os árbevétel csökkenés lényegesen kevesebb, mint az iparág 2020-ban elszenvedett 30%-os visszaesése.
Az autóipari vállalatnál jelentős potenciált látnak a formálódó piaci trendekben, úgymint a gyártás földrajzi szempontok szerinti újra szervezése vagy a stabil beszállítókhoz történő áttelepítése. Ehhez mindenképpen előnyt jelent a korábbi beruházás során megduplázott gyártócsarnok és az ide telepített prémium kategóriás gyártóberendezések képessége és szabad kapacitása.
Környezettudatosság
A cégcsoport társvállalatainak egyik legfontosabb törekvése a környezetvédelmi célok támogatása. A HAJDU Ipari Parkot működtető HAJDU Infrastruktúra Zrt. ennek érdekében átfogó energetikai programot valósított meg, amely minden energianemre kiterjedt. A több éves fejlesztések mutatói igen pozitívak, a vállalatcsoport az elmúlt 9 évben több mint 6700 tonna CO₂ kibocsátás csökkenést ért el, ez a mennyiség megfelel saját munkavállalói másfél éves ökológiai lábnyomának.