A Siemens tűzbiztonsági megoldásaival meg lehet felelni a speciális tűzvédelmi irányelveknek
A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret1, és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt2. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt3, 2026-ra pedig várhatóan ez ismét megduplázódik4. Ehhez az is hozzájárult, hogy a vállalatok tavaly februártól, október óta pedig könnyített feltételekkel igényelhetnek állami támogatást tisztán elektromos személyautó, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez. Ezzel a lehetőséggel 2024-ben mintegy 4600 vállalkozás élt, akik összesen 5400 gépkocsi megvásárlásához pályáztak a támogatásra az Energiaügyi Minisztérium 2025. január 1-jén közölt adatai alapján.
"Ez amellett, hogy hozzájárul az ország CO₂-kibocsátásának csökkentéséhez, számos vállalat, illetve épület- és irodaház-üzemeltető számára új kihívást is jelent: az e-járművek által használt parkolóházaknak ugyanis speciális tűzbiztonsági megfontolásoknak is eleget kell tenniük. 2024-ben a katasztrófavédelem tűzvédelmi műszaki irányelvei is frissültek" – hívja fel a figyelmet Seres Zoltán, a Siemens Zrt. tűzvédelmi szakértője. "Az ezeknek való megfelelés, tehát a magas szintű tűzbiztonság megteremtése érdekében az üzemeltetőknek mielőbb érdemes lépniük, többek közt a még gyorsabb tűzérzékelést és beavatkozást lehetővé tevő tűzvédelmi megoldások alkalmazása felé."
![Siemens ASD Levegőmintavételes füstérzékelő Siemens ASD Levegőmintavételes füstérzékelő](/sajtokozlemenyek-6/frissultek-az-e-jarmuvekre-vonatkozo-tuzvedelmi-muszaki-iranyelvek-24078/a_16_d_12_1739370502496_siemens_e_jarmuvek_specialis_tuzvedelmi_iranyelvek_betekinto__asd_levegomintaveteles_fusterzekelo.jpg)
Mit kell tudni a tűzvédelmi műszaki irányelvekről?
A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság által publikált tűzvédelmi műszaki irányelvek az országos tűzvédelmi rendeletben (OTSZ) előírt követelmények teljesítésére tartalmaznak gyakorlati megoldásokat. Az irányelvek alkalmazása ugyan önkéntes, de ezeknek az ajánlásoknak a megfogadásával az épületek üzemeltetői, valamint a gyártók, tervezők és más, érintett szereplők biztosak lehetnek benne, hogy megfelelnek a rendeletben előírt biztonsági szintnek. Az irányelvek között útmutatást találhatunk többek között az épületek kiürítésére, a beépített tűzjelző és tűzoltó berendezések tervezésére, illetve telepítésére, a szabadtéri rendezvények védelemre, valamint a robbanások elleni védekezésre vonatkozóan is. Emellett pedig a témaspecifikusan foglalkoznak a Li-ion akkumulátorok gyártásával, tárolásával az akkumulátorgyárak területén, valamint az elektromos személyautók töltésével és tárolásával a gépjárműtárolókban.
1. Megállítani a láncreakciót: tűzterjedés elleni védelem
A 2024-ben közzétett irányelvek az épületszerkezetet, a parkoló elrendezését, valamint a hő- és füstelvezetést tekintve is új ajánlásokat fogalmaznak meg, és kiemelten foglalkoznak az elektromos járművek által használt gépjárműtárolókban való tűzterjedés elleni védelemmel. E téren a korai tűzérzékelés kulcsfontosságú, amelyhez a hagyományos eszközökön túl, már innovatív, még hatékonyabb megoldások is rendelkezésre állnak. Az egyik ilyen lehetőség a levegőmintavételes füstérzékelő (ASD) technológia.
![Siemens ASD Levegőmintavételes füstérzékelő – telepítés Siemens ASD Levegőmintavételes füstérzékelő – telepítés](/sajtokozlemenyek-6/frissultek-az-e-jarmuvekre-vonatkozo-tuzvedelmi-muszaki-iranyelvek-24078/a_16_d_12_1739370502653_siemens_e_jarmuvek_specialis_tuzvedelmi_iranyelvek3_asd_levegomintaveteles_fusterzekelo_telepites.jpg)
Ez az integrált füstérzékelő rendszer a védendő, akár több mint 6 ezer négyzetméteres beltéri területet fokozott érzékenységgel, folyamatosan monitorozza, úgy, hogy a csőhálózatán elhelyezett lyukakon keresztül levegőmintákat szív be, és ezeket értékeli ki egyetlen központban. Ezt a megoldást egy épületmenedzsment rendszerrel összekötve, füst érzékelése esetén, akár további tűzvédelmi intézkedések is automatikusan életbe léphetnek: lekapcsolható például az érintett e-töltősor áramellátása, vagy azonnal elindítható a HVAC-rendszeren keresztül a füstelvezetés, ezekkel is csökkentve az esélyét a tűz elterjedésének, illetve további károk keletkezésének.
![Siemens ASD Levegőmintavételes füstérzékelő – csövek Siemens ASD Levegőmintavételes füstérzékelő – csövek](/sajtokozlemenyek-6/frissultek-az-e-jarmuvekre-vonatkozo-tuzvedelmi-muszaki-iranyelvek-24078/a_16_d_12_1739370502650_siemens_e_jarmuvek_specialis_tuzvedelmi_iranyelvek2_asd_levegomintaveteles_fusterzekelo_csovek.jpg)
"Ezt a védelmet kiegészíthetik továbbá az olyan pontszerű füstérzékelők, amelyek az intelligens jelkiértékelő algoritmusok alapján alkalmasak a zavaró tényezők, például a por vagy a kipufogógáz kiszűrésére. Azaz valóban csak a "megfelelő típusú" füst esetén jelezzenek, megbízhatóbbá téve így az egész rendszert." – magyarázza a szakértő.
![Siemens pontszerű füstérzékelő Siemens pontszerű füstérzékelő](/sajtokozlemenyek-6/frissultek-az-e-jarmuvekre-vonatkozo-tuzvedelmi-muszaki-iranyelvek-24078/a_16_d_12_1739370502661_siemens_e_jarmuvek_specialis_tuzvedelmi_iranyelvek4_pontszeru_fusterzekelo.jpg)
Speciális tűzbiztonsági megfontolások e-járművek esetén
Bár többször fordulnak elő a hagyományos járművekhez kapcsolódó tűzesetek, az EV-akkumulátorok tüze kémiai energiát szabadít fel, ami a hőmérséklet gyors emelkedését, ún. "hőmegfutást" okoz. Ez az akkumulátor elektrolitgőzének robbanásszerű égését eredményezi, ami miatt a tűz, különösen a zsúfolt parkolóházakban, könnyen átterjedhet a környező járművekre is. Ezért jellemzően nehezebb és hosszabb ideig tart eloltani az EV-tüzeket, mint a hagyományos autókban keletkezetteket, és tudnak akár strukturális kárt is okozni egy épületben. Egy másik kritikus tűzbiztonsági pont lehet az infrastruktúra (pl. akkumulátoros energiatároló berendezések) és a töltőállomások védelme is, ahol például túlfeszültség, túlmelegedés vagy egy sérült kábel is okozhat tüzet.
2. Észlelni a problémát: vizuális füst- és lángérzékelés
"Azzal is értékes másodpercek takaríthatóak meg a tűzterjedés elleni védekezésben, ha nem csak a füstöt, hanem már a parázsló tüzet is felismeri a tűzvédelmi rendszer." – mutat rá Seres Zoltán. "Erre képesek már a képváltozásokat egy algoritmus alapján folyamatosan analizáló, videós tűzérzékelő kamerák. Ezek optikai úton, folyamatosan pásztázva és elemezve a környezetet azonosítják akár a legapróbb füst- és lángforrásokat, szintén különbséget téve azok forrása között."
Ez a megoldás nagy belmagasságú, félig nyitott terek esetén vagy akár kültéren is alkalmazható, mivel a légáramlás nem tudja megzavarni az optikai érzékelőket, és alacsony intenzitású megvilágítás esetén is működik. Azaz ideális kiegészítő védelmet biztosít például kültéri e-töltőknél, ahol a nagyértékű berendezések és a járművek védelmét más módon egyáltalán nem, vagy csak nagyon körülményesen lehetne megoldani.
![Siemens FireCatcher kamera Siemens FireCatcher kamera](/sajtokozlemenyek-6/frissultek-az-e-jarmuvekre-vonatkozo-tuzvedelmi-muszaki-iranyelvek-24078/a_16_d_12_1739370502667_siemens_e_jarmuvek_specialis_tuzvedelmi_iranyelvek7_FireCatcher_camera.jpg)
3. Ha már megtörtént a baj: oltás vízköddel
A korai tűzérzékelést korszerű oltási technológiákkal párosítva az akkumulátoroknál keletkező tüzek is hatékonyan megfékezhetőek. A magasnyomású vízködös – azaz magas nyomáson porlasztott vízzel történő – oltással gyorsan lehűthetőek az akkumulátorcellák, megszakítva ezzel az égési láncreakciót, és megakadályozva a tűz átterjedését. Ennél az oltási technológiánál a hűtési hatás elérése érdekében a rendszer akár négyszázszorosára is képes megnövelni egy vízcsepp felszínét, ezzel is megsokszorozva a víz hűtési és oltási hatékonyságát. Az akkumulátortüzeknél pedig különösen fontos a hűtés így elért folyamatossága, mivel a tűz újragyulladásának kockázata is magas.
1 Forrás: Villanyautosok.hu
2 Forrás: Energiaügyi Minisztérium
3 Forrás: Energiaügyi Minisztérium
4 Forrás: Energiaügyi Minisztérium