A három évtized alatt 30 prémium tanácsadó partnerből és közel 300 cégből álló hálózatot épített ki a japán márka képviselete
Három évtizeddel ezelőtt, 1991-ben érkezett meg a japán Daikin Magyarországra. Számos más kelet-európai országhoz - például Lengyelországhoz, Csehországhoz, Szlovákiához, Romániához - hasonlóan a márka az osztrák Climex GmbH révén kapott képviseletet Magyarországon, amely cég Budapesten is létrehozott egy kereskedelmi irodát. A magyar lakosság, illetve az ipari szegmens számára már ekkor is három kategóriában - split klímák, VRV rendszerek, folyadékhűtők - kínált mintegy 30 termékből álló portfóliót a cég.
Kezdetben a közületek, ipari szegmens irányába történő értékesítés adta a forgalom gerincét, hiszen ekkoriban egy lakossági, belépő szintű split klíma ára szinte közel annyi volt, mint ma: 1991-ben hozzávetőleg 200 000, ma pedig 240 000 forint, míg az átlagkereset mindössze 18 000 forint volt, ma pedig több mint 411 000 forint. A 90-es években több ikonikus épület hűtő-fűtő megoldásait szállította a Daikin, például a Nyugati téri Skála áruházba is a japán cég csavarkompresszoros folyadékhűtői kerültek beépítésre. Az évtized másik jelentős piaci eredménye, hogy az akkori Matáv irodaházának, call-centerének, illetve valamennyi értékesítési üzletének klimatizálására a Daikin megoldásait választotta.
A jelentős növekedési potenciál miatt 1999-ben az osztrák Climexet felvásárolta a Daikin belga leányvállalata, a Daikin Europe. A Climex által Közép-Európában létrehozott helyi értékesítési irodák, illetve viszonteladói és szervizpartner-hálózat garantálták a központilag tervezett értékesítési politika sikeres végrehajtását. Ennek köszönhetően folyamatosan nőtt az értékesítés, a vállalat létszáma a 90-es évekbeli 5-10 főről dinamikusan emelkedett.
A Daikin globális életében a következő lépcsőt az jelentette, amikor a vállalat megvásárolta az amerikai McQuay Internationalt, aminek következtében tovább nőtt a termékportfólió nagysága. A felvásárlásnak a magyarországi képviselet esetében is jelentős hatása volt, a létrejött Daikin McQuay Magyarország Kft. három budapesti telephelyét egyesítette a fehérvári úti irodaházban. A 2010-es évek második felében a kereskedelmi hűtési üzletághoz tartozó több cég, például a Zanotti, a Tewis és az AHT is a Daikin tulajdonába került. Ennek nyomán a Daikin Hungary Kft. a magyar HVAC szektor egyik meghatározó szereplőjévé vált, ami a széles termékportfólió és a szakértő kollégák mellett a magasan kvalifikált szakemberekből álló, kiterjedt értékesítési- és szerviz-partnerhálózatnak is köszönhető.
A Daikin számos különböző megoldást képes kínálni bármely nagyságú épületgépészeti - hűtési, fűtési, szellőztetési - igényre, legyen szó új építésű vagy felújítás előtt álló családi házról, üzlethelyiségről, bevásárlóközpontról, irodaházról, kórházról, múzeumról vagy éppen gyártóüzemről. A cég termékeit 1991 óta számos intézmény és vállalat választotta: Daikin rendszerek biztosítják a megfelelő hűtési-fűtési komfortot szinte az összes magyarországi autógyárban és a jelentősebb autóipari beszállítóknál is, több modern irodaházban, például a Daikin Márkaboltnak helyet adó Váci úti Promenade Gardensben, vagy az Office Garden irodaházban, amely az első olyan irodaház volt, ahol monovalens fűtési rendszerként működött a Daikin hőszivattyú, vagyis nem volt más hőforrás. Továbbá az idén szeptemberben Újbudán megnyíló, 55.000 nm alapterületű Etele Plázában is Daikin rendszerek biztosítják majd a hűtést-fűtést.
A Daikin hosszú utat járt be Magyarországon is, a 30 évvel ezelőtti mintegy 30 termékből álló portfólió mára mintegy tízszeresére nőtt, több mint 300 különböző egységből áll. A vállalat jelenleg közel 70 főt foglalkoztat, árbevétele pedig a 2019-es üzleti évben elért 11,4 Mrd forinthoz képest is tovább nőtt.
A vállalat 2012-ben hozta létre a Home Comfort Expert, azaz minőségi lakossági partnerhálózatát, amelynek tagjai első kézből értesülnek a Daikin termékekkel kapcsolatos információkról, a legmagasabb fokú tréningeket kapják meg és a Daikin próbavásárlásokkal ellenőrzi a partnerek által végzett munka minőségét. Jelenleg Közép-Európában 173, Magyarországon mintegy 30 HCE partner áll a lakosság szolgálatában.
"Büszkék vagyunk arra, hogy termékeink kiállták az idő próbáját, és számos ügyfelünknél immár három évtizede szolgálnak megelégedésre jelentős meghibásodás nélkül. A 2020-as évben újabb csatornát nyitottunk a lakosság irányába, Budapesten nyílt meg a Daikin második európai márkaboltja, amelyben klímák és hőszivattyúk tekinthetők meg működés közben, illetve szakmai tanácsadás is várja az érdeklődőket. Fenntarthatósági törekvéseink révén a "Loop by Daikin" nevű programunk keretén belül itthon is elindítottuk a használt hűtőközegek regenerálását és újrafelhasználását, így körforgásos gazdasági modellbe helyezzük a hűtőközegeket. Arra törekszünk, hogy a következő 30 év során innovatív termékeinkkel és a tőlünk megszokott magas színvonalú kiszolgálással biztosítsuk a lakosság és a vállalatok komfortérzetét a hűtés-fűtés területén - legyen szó lakásról, irodaházról, bevásárló központról vagy gyárcsarnokról" - mondta Zuggó Balázs, a Daikin Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.