A Veszprémi Érsekség várbeli épületeit fejlesztik az Európa Kulturális Fővárosa program keretében
A teljes beruházás várhatóan 2025-ben zárul, de már 2023-ra megújulnak azok az elemek, amelyek a kulturális fővárosi programját szolgálják. A várbeli épületek rekonstrukciós munkálatai nemrég kezdődtek. Az építőanyag szállítását nagymértékben segíti és gyorsítja a tízemeletes épületnél is magasabb állványszerkezet, mely a Laterex Építő Zrt. és a Vemév-Szer Kft. megbízásából készült el a Gép-Flotta Kft. és a Bakony-ács Kft. közös munkájaként.
A térállványnak fontos szerepe van az építkezésen, segíti a vár felújításához szükséges építési forgalmat, miközben teljes mértékben óvja a környezetet és nem akadályozza a közforgalmat. Az állvány kialakítása Strausz Péter (Bakony-ács Kft.) és Turi Zoltán (Gép-Flotta Kft.) ötlete alapján került megvalósításra. Egy olyan állványszerkezet épült, amely ellátja a teljes személyi és építőanyag forgalmat. Az állványzat a Layher Allround moduláris állványrendszer elemeiből épült és hozzávetőlegesen 80 tonna súlyú, amelyhez két Geda Z/ZP 1500-as felvonót rögzítettek a teher- és személyforgalom lebonyolítására.
3D szkenneléssel segítik a tervezést
Műszaki tervek nem álltak rendelkezésre az állványtervek elkészítéséhez. A várfal oldalát kellett alapul venni az állványtervezéshez, így a Layher mérnökök segítették a szakemberek munkáját. 3D Lidar szkennerrel föltérképezték a leendő állvány felállítási területét, majd először beszkennelték a területet a koncepcióterv elkészítéséhez, utána egy második szkennelés alkalmával, tereprendezés után további inputokat gyűjtöttek a tervezéshez.
„A 3D-s állványterv és a pontos kiviteli tervek elkészítésekor kihívást okoztak a változatos terepviszonyok, ugyanis nem volt egyenletes az emelkedés mértéke, több szakaszon átlagon felüli meredek lejtéssel kellett számolni.” – emelte ki Tóth Patrik, a Layher Kft. műszaki vezetője.
80 tonna súlyú térállvány épült
Egy 42 méter magas, 80 tonna súlyú Allround térállvány épült, ami nehézállványként funkcionál, 1200 kg/m² teherbírású. (Nehézállványnak minősül az a szerkezet, ami 200 kg/m² feletti súlyt képes elbírni.)
Az állványszerkezetre két, egyenként 1,5 méter széles közlekedő folyosót építettek, az egyik folyosó a személyi, a másik a teherforgalomért felel és a felvonóból kigurítva ezeken keresztül viszik az építési anyagokat a munkaterületre. A folyosókat 4 soros oldalvédelemmel látták el, borításukra Layher Lightweight, vagyis könnyített súlyú acél járólapokat alkalmaztak. Ezek a standard acél járólapnál vékonyabb falvastagságúak, a kisebb súllyal rendelkeznek, viszont nagyobb teherbírásúak. A járólapokra csúszásmentes, rétegelt lemez borítás került, melynek célja a folytonos járófelület kialakítása, így a hidraulikus kézi raklapemelő berendezéssel is könnyen lehet mozogni itt. A még nagyobb teherbírás érdekében az egyik közlekedő folyosó még egy extra palló terítést is kapott a rétegelt lemez és a járólap közé. Az állványszerkezetbe Podest lépcsőket építettek be a szakemberek, így egy esetleges áramszünet esetén sem kell a munkát leállítani, mert ezek a feljárók szükség esetén biztosítják a feljutást.
A megfelelő alapozás kulcsfontosságú
Nehézállványok és szabadonálló állványzatok esetén lényegi szerepe van a megfelelő alapozásnak, azaz, hogy az állvány talpazata megfelelően kialakított teherbíró felületre kerüljön. Azonban a veszprémi állvány esetén a talajvizsgálatok már a tervezési szakaszban kimutatták, hogy a várfal környezetében nem megfelelően teherhordó a talaj, építési és egyéb régmúlt korabeli hordalék található benne, amelyek 3,5 méter laza sittréteget alkotnak. Ezért régészeti felügyelet mellett 500 milliméteres, 3 illetve 4 méter mély lebegőcölöp alapokat készítettek a szakemberek.
Az alapozási munka 3 hétig tartott, ezután az állványzatot hozzávetőlegesen 2 hét alatt felépítették. A fúrási és régészeti munkálatok a teljes állványépítésre rendelkezésre álló szerelési idő 70%-át kitöltötték, ugyanakkor a határidőt mindenképpen tartani kellett, így az állványozási munkákban a Belvárosi Építő Kft., az MBT Bau és Állványtechnika Kft., valamint a Hungaro-Állvány Kft. szakemberei is segítettek.
Fotó: Nagy Mihály / Magyar Építők