Nagy teherbírású fischer rögzítőelemeket alkalmaztak az újonnan megnyitott Świnoujście-alagút építése során
2023. június 30-án nyílt meg a közforgalom számára Lengyelország leghosszabb víz alatti alagútja. A Świnoujście-alagút a Świna folyó alatt, a Świnoujście nevű lengyel településen keresztül köti össze Uznam és Wolin szigeteit. A projekt sikeres befejezéséhez nagyban hozzájárult a fischer szakértelme, ugyanis az építés során több mint 50 000 db fischer nagy teherbírású rögzítőelemet alkalmaztak.
Az alagút Európa egyik leghosszabb víz alatti alagútja. Általa lett összeköve az Usedom és Wollin szigeteken található Świnoujście nyugati és keleti része. Ezen kívül az alagút javítja a tengerparti régió infrastrukturális kapcsolatát a szárazfölddel és a világgal, továbbá megkönnyíti a Świnoujście és Szczecin között ingázók, valamint a turisták közlekedését is. Az útvonal tehermentesíti a Lengyelország és Németország közötti határforgalmat és új perspektívákat nyit a gazdasági növekedés és az új munkahelyek teremtése előtt a régióban.
Az alagúton való áthaladás mindössze három-négy percet vesz igénybe, beleértve a bejárati területet is, tehát jelentősen növeli a hatékonyságot a komphoz képest, amely 40 perc alatt kel át a Świna folyón. Arról nem is beszélve, hogy a komppal való átkelést a rossz időjárás teljesen megakadályozhatja, mely akár 2-4 órás várakozást is jelenthet. A víz alatti alagút a lengyel S3 autópálya része, amely Lengyelország északi és déli részét köti össze, és az Usedom-szigeten lévő Świnoujście város nyugati részétől a cseh-lengyel határon fekvő sziléziai Liebauig tart.
A 2023 májusában elkészült alagút első előkészítő munkálatai 2019 novemberében kezdődtek. Megnyitását a közforgalom számára a város idén június 30-án ünnepelte.
A 12 m átmérőjű, kétsávos főalagút mellé épült egy azzal párhuzamos vészalagút is. Az út a bejárati szakaszokkal együtt összesen közel 1,8 km hosszú. A Świna folyó alatt 37,5 m mélységben halad át a vízfelszín és 11 méterrel a folyófenék alatt.
A Swine-alagút mintegy 1,5 kilométeres szakaszát egy TBM (alagútfúró gép) segítségével fúrták ki. A kivitelezéshez a "cut and cover" építési módszert alkalmazták, amely során a feltárás és a kivitelezés egy résfalakra öntött fedél alatt történt. Az építési módszer lehetővé tette, hogy az elkészített árkokat megerősítsék, és Uznam és Wolin szigeteken a felszíni aknákat használják.
A vasbetonszerkezetet fischer vegyi rögzítő rendszerekkel és acélhorgonyokkal erősítették meg. A vasbeton burkolatokba a rögzítési mélységekhez, amelyek némelyike szélsőséges, akár 550 mm is volt, M16 és M30 átmérőjű menetes szárakat kellett alkalmazni a TBM működése után. Ugyanilyen megoldásokat alkalmaztak a felszíni aknák platformjainak és támaszainak rögzítésére is.
"Büszkék vagyunk arra, hogy a Świnoujście-alagút építése során felmerülő igényeknek és követelményeknek a mi rögzítési megoldásaink tettek eleget, és hogy a tervezéstől a helyszíni kivitelezésen át a projekt sikeres befejezéséig termék- és szolgáltatási kompetenciánkkal kísérhettük ügyfeleinket" – hangsúlyozta Oliwer Pietrzak, a fischer Poland kereskedelmi képviselője. "Közreműködésünk már a tervezési fázis eleje óta jelen van, a legmegfelelőbb rögzítési megoldások keresésétől, egyeztetésétől és méretezésétől kezdve. Természetesen későbbi szakaszokban is partnerként álltunk ügyfeleink mellett, műszaki tanácsadást és támogatást nyújtva a helyszínen, részt véve az összes rögzítési feladat sikeres végrehajtásában."
A fischer injektálóragasztót, a FIS EM Plus-t a rendszerelemekkel együtt széles körben alkalmazták. A ragasztóanyag még szélsőséges körülmények között is, mint földrengés, vízzel teli furatok, vagy épp tűz esetén is biztonságosan viszi át a terheket a betonba. Amint azt az európai műszaki értékelése (ETA) és az ICC jóváhagyása is bizonyítja, nemcsak betonba történő rögzítéshez, hanem a betonacélok utólagos rögzítéséhez is megbízható választás. Az ETA 100 éves élettartamról szóló értékelése miatt jelentős előnyt élvez az olyan infrastrukturális projektek terén, mint a Świnoujście-alagút, melyeket hosszú időre terveztek, és amelyeknek a legmagasabb szintű biztonságot kell nyújtaniuk. Míg az ETA 100 évet ír, az IEA stuttgarti mérnöki iroda tanúsítja, hogy a fischer FIS EM Plus rendszerrel ellátott rögzítések élettartama 120 év.
Az építés során fischer Superbond FIS SB ragasztóanyagot is alkalmaztak, melynek szilán technológiájával a rögzítési rendszer nagyon magas tapadószilárdságot ér el, ami erős teljesítményt és magas szintű biztonságot eredményez. Az injektálóragasztóval variálható rögzítési mélység optimalizálja a beépítési időt és az anyagfelhasználást. Egyéb mechanikus rögzítési megoldásokat is alkalmaztak, mint az FBN II, FAZ II horgonycsapok, illetve az UltraCut FBS II betoncsavar. Jelentős mennyiségű FAZ II és FBS II betoncsavar került felhasználásra a TBM-üzemelését ellátó rendszer tartószerkezeteinek felszerelése során is.