VELUX termékek a felújított Langebjerg iskolában

A tetőtéri ablakok biztosítják az optimális fényviszonyokat és a szellőzést, a VELUX redőnyök pedig a megfelelő árnyékolást

Az európai épületek zöméhez képest a Langebjerg iskola épülete - Koppenhágától 40 km-re Fredensborg városban található - viszonylag újnak számít. Az 1980-as években épült iskola egyszintes szárnyai és meszelt falai még mindig modernnek és frissnek hatnak. A funkcionalitást illetően viszont az iskolaépület régóta felújításra szorult.

A Langebjerg iskola épülete
A Langebjerg iskola épülete


Az alapvető nehézséget az jelentette, hogy a tető építésénél cement fedőlapokat használtak, mely az 1970-es évekig népszerű egészségkárosító szálas szerkezetű szilikátot, azaz az azbesztet pótolta. A cement fedőlap ugyan nem volt ártalmas a benne élők egészségére, viszont erős porózussága miatt 2013-ban egész egyszerűen megrepedt. Az idő vasfoga az épület belsején is nyomot hagyott, emellett rendkívül száraz és fülledt volt a levegő. Ezt a homlokzati ablakokon keresztüli szellőztetéssel próbálták orvosolni, de így túl hideg lett bent, ráadásul a természetes fény hiánya állandó gondot okozott. Nehéz volt a számítógépek, táblagépek kijelzőinek olvasása is, ezért a tanárok szokatlan módon egy fekete szemetes-zacskóval oldották meg az árnyékolást. Mindezek után a kérdés tehát nem az volt, hogy lesz-e felújítás, hanem, hogy hogyan oldják meg.

"A tető átalakításánál holisztikus, hosszú távú megközelítést alkalmaztunk" - meséli Fredensborg építésze, Peter Sommerfeld a langebjergi felújítási projekt vezetője. Ennek során eltávolítottuk azokat a régi betonelemeket, amelyek ablakai nem voltak nyithatóak. A legnagyobb változást vizuálisan és funkcionálisan is az egyes termekben beépített új tetőtéri ablakok jelentik: a VELUX ablakok optimális fényviszonyokat teremtenek és gondoskodnak a természetes szellőzésről, az elektromos VELUX redőnyök pedig a megfelelő árnyékolást biztosítják. Automatizált működésük következtében, a helyiség CO2-szintjétől függően lépnek működésbe a tetőtéri ablakok, vagy egy távirányító egység segítségével kézileg is vezérelhetők. Mivel a szellőzés a tantermek felső részébe került, így már a homlokzati ablakok nyitogatásával elért kellemetlen huzat sem okoz gondot.

Hans Frøslev igazgatóhelyettes úgy véli, hogy a beltéri klíma-szabályozási technológia nemcsak a tanítás körülményeit teszi jobbá, a CO2-érzékelőktől és az ellenőrző rendszerből származó adatok a tanulás szerves részévé tehetők: "Magától értetődő, hogy ezek az adatok hasznosíthatók a természettudományi órákon" - állítja. A világítási tényező elemzése a VELUX DaylightVisualizer szoftverével készített szimulációk - kifejezetten a benapozáshoz kapcsolódó tervezési és elemzési feladatok támogatására szolgáló szoftver - segítségével történtek, melynek eredményei magukért beszélnek. Minél magasabb értékű a benapozási tényező, annál több fény jut az adott helyiségbe. A 2% alatti átlagérték általában tompa fényűvé tesz egy szobát, ahol szükség van a mesterséges fény gyakori használatára. Ezzel szemben, ha egy szobában átlagosan 5% feletti a benapozási arány, akkor nincs szükség mesterséges fényre, mivel fényárban úszik az egész helyiség. Az előtte-utána összehasonlításból kiderül, hogy a VELUX tetőtéri ablakok használatával a képen látható módon a korábban 1,5-3% -os értékek mára 5%-körüliek mindenhol az épületben.

A benapozás tervezése és elemzése a VELUX DaylightVisualizer szoftverével
A benapozás tervezése és elemzése a VELUX DaylightVisualizer szoftverével


A Langebjerg iskola felújításának ideje alatt a diákokat ideiglenesen az épület egy másik szárnyába helyezték. A jó beltéri klíma kialakításához a rengeteg természetes fényen kívül a friss levegő is elengedhetetlen. Az iskolákra és óvodákra jellemző, hogy egy gyerekre viszonylag kevés négyzetméter jut a tantermekben és egyéb termekben, a helyiségeket pedig egy előre meghatározott időrend szerint használják. Ahhoz, hogy a tanteremben jól működjön a természetes szellőzés, kulcsfontosságú paraméter a nyitott ablakok által lefedett területnek a diákok számához és az alapterülethez viszonyított aránya. Arra kell törekedni, hogy ez a terület a lehető legnagyobb legyen. A csak homlokzati ablakok által biztosított egyoldalú szellőzésnél sokkal jobb teljesítmény érhető el, ha mindkét oldalon tetőtéri ablakok is vannak. A Langebjerg iskola kialakításának optimalizálásánál a következő szempontokat vették figyelembe:
  • Az órák közötti szünetekben lehet szellőztetni. Ebben az esetben a nyitott ablakok által lefedett maximális terület segítségével minimalizálható a CO2-szint a következő óra előtt.
  • Automatikus vezérléssel a lehető legnagyobb mértékben biztosítható a természetes szellőzés. A szellőzés CO2-szenzoros szabályozása a legjobb módja a jó levegőminőség biztosításának.
  • Elégséges megoldás lehet az időre programozott szellőzés-szabályozás is, ha az órarend és a szünetek időzítése állandó és alig változik. A tantermek szellőzésének és beltéri klímájának értékelését a VELUX Energy and IndoorClimateVisualizer alkalmazás segíti.
A Langebjerg iskola egy tipikus tantermének szellőzési teljesítményét azon órák száma alapján vizsgálták, amikor a CO2-szint meghaladta az ajánlott 1000 ppm értéket. Ezt négy különböző szellőzési rendszer esetében hasonlították össze:
  • Mechanikus szellőzés óránként 3-4 levegőcserével.
  • BR2010 szerinti követelmény - mechanikus szellőzés óránként 2-5 levegőcserével (BR2010: 2010-es dán építésügyi szabályozás).
  • BR2010 szerinti követelmény + ablaknyitás a szünetekben.
  • Igény szerint szabályozott természetes szellőzés meghatározott CO2-értékkel az ablakok nyitódásához.
Az eredmények összehasonlításából látható vált, hogy a CO2-szenzoros szabályozott természetes szellőzés sokkal jobb levegőminőséget biztosít a helyiségben, mint az óránkénti 2-5 levegőcsere. Az igény szerint szabályozott természetes szellőzést az egyes tantermekben elhelyezett CO2-szenzorok működtetik. Az ablakok nyitódása és záródása két előre beállított érték alapján történik:
  • Nyitódás megközelítőleg 1000 ppm értéknél
  • Záródás megközelítőleg 650 ppm értéknél
Ha a CO2-szint eléri az első értéket, az ablakok tágra nyílnak, amíg a második érték be nem áll.
Minden egyes tanteremben felszereltek egy beltéri légminőség- és hőérzet-ellenőrző rendszert. A gyerekek a mérési adatokat ma már táblagépeken vagy okostelefonon kiértékelhetik, és a havi vagy éves adatok segítségével egyszerű ábrákat készíthetnek. Adatokat gyűjthetnek és elemezhetnek a beltéri és kültéri hőmérséklettel, a CO2-szinttel, a páratartalommal és a zajszinttel kapcsolatban.

Langebjerg iskola előtte-utána összehasonlítás
Langebjerg iskola előtte-utána összehasonlítás


A VELUX tetőtéri ablakok letölthető katalógusáért kattintson a hír alatti termékképekre, ha árajánlatot vagy bővebb információt szeretne kérni a VELUX Magyarország munkatársától, használja a megfelelő gombot.
A hírben szereplő termékek
VELUX VLT tetőkibúvó VELUX GVT tetőkibúvó GLU 0061 Standard műanyag bevonatos billenő tetőtéri ablak felső kilinccsel VELUX GXL tetőkijárat
 
VELUX tetőtéri ablakok
25 termék

A VELUX minden épülettípushoz és funkcióhoz tervez és gyárt tetőtéri ablakokat. A termékkínálatukban számtalan billenő és felnyíló, fa és műanyag, elektromos és napelemes működtetésű típusok, valamint tetőkibúvók megtalálhatók.

25 termék
Termékismertető
Műszaki adatok
CAD
BIM
Tovább
Termék kártya
Kategóriák
Redőnymozgatók, árnyékolómozgatók, vezérlések
Redőnymozgatók, árnyékolómozgatók, vezérlések
Kültéri árnyékolók, rovarhálók, előtetők
Kültéri árnyékolók, rovarhálók, előtetők
Tetőtéri ablakok
Tetőtéri ablakok
Üvegek, fényáteresztő műanyagok, árnyékolók
Üvegek, fényáteresztő műanyagok, árnyékolók
Nyílászárók, felülvilágítók, vasalatok
Nyílászárók, felülvilágítók, vasalatok
Épületszerkezetek

Nyílászáró, szigetelés, burkolat, ...

Épületgépészet

Kazán, klíma, légkezelő, szaniter, ...

Épületvillamosság

Elosztó, lámpa, tűzjelző, kamera, ...

Berendezések

Utcabútor, targonca, irodabútor, ...

Eszközök

CAD szoftver, hőkamera, vésőgép, ...