A tetőtéri ablakok biztosítják az optimális fényviszonyokat és a szellőzést, a VELUX redőnyök pedig a megfelelő árnyékolást
Az európai épületek zöméhez képest a Langebjerg iskola épülete - Koppenhágától 40 km-re Fredensborg városban található - viszonylag újnak számít. Az 1980-as években épült iskola egyszintes szárnyai és meszelt falai még mindig modernnek és frissnek hatnak. A funkcionalitást illetően viszont az iskolaépület régóta felújításra szorult.
Az alapvető nehézséget az jelentette, hogy a tető építésénél cement fedőlapokat használtak, mely az 1970-es évekig népszerű egészségkárosító szálas szerkezetű szilikátot, azaz az azbesztet pótolta. A cement fedőlap ugyan nem volt ártalmas a benne élők egészségére, viszont erős porózussága miatt 2013-ban egész egyszerűen megrepedt. Az idő vasfoga az épület belsején is nyomot hagyott, emellett rendkívül száraz és fülledt volt a levegő. Ezt a homlokzati ablakokon keresztüli szellőztetéssel próbálták orvosolni, de így túl hideg lett bent, ráadásul a természetes fény hiánya állandó gondot okozott. Nehéz volt a számítógépek, táblagépek kijelzőinek olvasása is, ezért a tanárok szokatlan módon egy fekete szemetes-zacskóval oldották meg az árnyékolást. Mindezek után a kérdés tehát nem az volt, hogy lesz-e felújítás, hanem, hogy hogyan oldják meg.
"A tető átalakításánál holisztikus, hosszú távú megközelítést alkalmaztunk" - meséli Fredensborg építésze, Peter Sommerfeld a langebjergi felújítási projekt vezetője. Ennek során eltávolítottuk azokat a régi betonelemeket, amelyek ablakai nem voltak nyithatóak. A legnagyobb változást vizuálisan és funkcionálisan is az egyes termekben beépített új tetőtéri ablakok jelentik: a VELUX ablakok optimális fényviszonyokat teremtenek és gondoskodnak a természetes szellőzésről, az elektromos VELUX redőnyök pedig a megfelelő árnyékolást biztosítják. Automatizált működésük következtében, a helyiség CO2-szintjétől függően lépnek működésbe a tetőtéri ablakok, vagy egy távirányító egység segítségével kézileg is vezérelhetők. Mivel a szellőzés a tantermek felső részébe került, így már a homlokzati ablakok nyitogatásával elért kellemetlen huzat sem okoz gondot.
Hans Frøslev igazgatóhelyettes úgy véli, hogy a beltéri klíma-szabályozási technológia nemcsak a tanítás körülményeit teszi jobbá, a CO2-érzékelőktől és az ellenőrző rendszerből származó adatok a tanulás szerves részévé tehetők: "Magától értetődő, hogy ezek az adatok hasznosíthatók a természettudományi órákon" - állítja. A világítási tényező elemzése a VELUX DaylightVisualizer szoftverével készített szimulációk - kifejezetten a benapozáshoz kapcsolódó tervezési és elemzési feladatok támogatására szolgáló szoftver - segítségével történtek, melynek eredményei magukért beszélnek. Minél magasabb értékű a benapozási tényező, annál több fény jut az adott helyiségbe. A 2% alatti átlagérték általában tompa fényűvé tesz egy szobát, ahol szükség van a mesterséges fény gyakori használatára. Ezzel szemben, ha egy szobában átlagosan 5% feletti a benapozási arány, akkor nincs szükség mesterséges fényre, mivel fényárban úszik az egész helyiség. Az előtte-utána összehasonlításból kiderül, hogy a VELUX tetőtéri ablakok használatával a képen látható módon a korábban 1,5-3% -os értékek mára 5%-körüliek mindenhol az épületben.
A Langebjerg iskola felújításának ideje alatt a diákokat ideiglenesen az épület egy másik szárnyába helyezték. A jó beltéri klíma kialakításához a rengeteg természetes fényen kívül a friss levegő is elengedhetetlen. Az iskolákra és óvodákra jellemző, hogy egy gyerekre viszonylag kevés négyzetméter jut a tantermekben és egyéb termekben, a helyiségeket pedig egy előre meghatározott időrend szerint használják. Ahhoz, hogy a tanteremben jól működjön a természetes szellőzés, kulcsfontosságú paraméter a nyitott ablakok által lefedett területnek a diákok számához és az alapterülethez viszonyított aránya. Arra kell törekedni, hogy ez a terület a lehető legnagyobb legyen. A csak homlokzati ablakok által biztosított egyoldalú szellőzésnél sokkal jobb teljesítmény érhető el, ha mindkét oldalon tetőtéri ablakok is vannak. A Langebjerg iskola kialakításának optimalizálásánál a következő szempontokat vették figyelembe:
- Az órák közötti szünetekben lehet szellőztetni. Ebben az esetben a nyitott ablakok által lefedett maximális terület segítségével minimalizálható a CO2-szint a következő óra előtt.
- Automatikus vezérléssel a lehető legnagyobb mértékben biztosítható a természetes szellőzés. A szellőzés CO2-szenzoros szabályozása a legjobb módja a jó levegőminőség biztosításának.
- Elégséges megoldás lehet az időre programozott szellőzés-szabályozás is, ha az órarend és a szünetek időzítése állandó és alig változik. A tantermek szellőzésének és beltéri klímájának értékelését a VELUX Energy and IndoorClimateVisualizer alkalmazás segíti.
- Mechanikus szellőzés óránként 3-4 levegőcserével.
- BR2010 szerinti követelmény - mechanikus szellőzés óránként 2-5 levegőcserével (BR2010: 2010-es dán építésügyi szabályozás).
- BR2010 szerinti követelmény + ablaknyitás a szünetekben.
- Igény szerint szabályozott természetes szellőzés meghatározott CO2-értékkel az ablakok nyitódásához.
- Nyitódás megközelítőleg 1000 ppm értéknél
- Záródás megközelítőleg 650 ppm értéknél
Minden egyes tanteremben felszereltek egy beltéri légminőség- és hőérzet-ellenőrző rendszert. A gyerekek a mérési adatokat ma már táblagépeken vagy okostelefonon kiértékelhetik, és a havi vagy éves adatok segítségével egyszerű ábrákat készíthetnek. Adatokat gyűjthetnek és elemezhetnek a beltéri és kültéri hőmérséklettel, a CO2-szinttel, a páratartalommal és a zajszinttel kapcsolatban.
A VELUX tetőtéri ablakok letölthető katalógusáért kattintson a hír alatti termékképekre, ha árajánlatot vagy bővebb információt szeretne kérni a VELUX Magyarország munkatársától, használja a megfelelő gombot.