A Concrix bikomponensű makroszál alkalmazási lehetőségei
Több éves fejlesztés eredményeképpen az Avers Fiber Kft. svájci partnere, a Brugg Contec AG piacra dobta high-tech szintetikus makroszálát, a Concrix szálat. A szálak háromdimenziós erősítésként működnek a betonban. Ugyan létezett eddig is a betonacélt vagy acélszálat részlegesen vagy teljesen helyettesítő fibrillált szála a svájci gyártónak, valamint makró polimer szálai más cégeknek is, de a Concrix egy új fejezete a száltechnológiának. Egy adott száltípus hatékonysága azzal jellemezhető, hogy milyen mértékben képes húzó igénybevétel hatására a betonnal együtt dolgozni, azaz milyen arányban képes húzófeszültséget a cementkőtől átvenni. A szálak végső teherbírása milyen mértékéig képes a betonban ébredő húzófeszültséget csökkenteni, a tönkremenetelt előidéző húzóerőket felvenni. A Concrix bikomponensű makroszál lényege, hogy egységnyi tömegű szál az eddig ismertnél nagyobb hatékonysággal, vagyis gazdaságosabban tudja teherbírását érvényesíteni az erősített betonszerkezetben.
Mit jelent ez a száltechnológiai innováció?
A "hagyományos" egy típusú polimerből húzott szintetikus makroszálak eddig is ismertek és használatban voltak. A bikomponensű makroszál újdonság jellege abban áll, hogy különböző polimerek jó tulajdonságait sikerült ötvözni, azok esetleges hátrányos tulajdonságainak háttérbe szorításával. A bikomponensű szálak kutatás fejlesztésével egy olyan széles variációs lehetőséget nyitottak meg, melynek eredménye még beláthatatlan, szemben az egykomponensű szintetikus makroszálhoz képest. A svájci Brugg Contec cég által kifejlesztett Concrix szál egy mag-köpeny típusú makrószál a betonok szerkezeti megerősítésére. Markáns, durva felülete biztosítja hatékony lehorgonyzódását a megszilárdult betonban. Mag anyaga a magas E-modulusnak köszönhetően kiváló húzószilárdsági tulajdonságokkal rendelkezik. A szálak kötegelése - vízre oldódó fóliával - garantálja a gyors, egyenletes, háromdimenziós szétoszlást a keverés során a friss betonban. A beton megújult műszaki paraméterei statikai méretezésnél figyelembe vehetőek.
A Concrix szál építészeti felhasználási területei a kritikus formájú betonszerkezeteken túl, a tartószerkezeti elemen át, az elvékonyított betonlemezekig terjednek. Néhány konkrét, megvalósult projekt:
A Rákóczi téri metróállomás Dévényi Tamás építész által megálmodott, majd az Ornamentika Kft. által elkészített mennyezetdíszítő elemei (korongok) 80 cm átmérőjű, 2 cm vastagságú, Concrix szállal erősített betonelemek, melyek a súlypróbás teszten 250 kg terhelést viseltek el, miközben önsúlyuk csupán kb. 25 kg.
A C³ Atelier bemutatóterem üveg-beton csillárja sem tartalmaz hagyományos vasalatot, a filigrán betonelemek kizárólag szálerősítéssel készültek, Csikós Mihály építész tervei alapján. A nemzetközi innovációs és konferencia központ célja a cement és a beton népszerűsítése, továbbá az építőipari termékgyártók képviselete, mely Párizs és Bécs után Budapesten is megnyitotta kapuit.
Ipari felhasználást illetően is számos lehetőség rejlik a szálerősített betonszerkezetek alkalmazására. Erre egy komplex példa az ABB svájci gyártóegységének egyik üzeme, ahol a vasalatot teljes egészében helyettesítették Concrix szállal (3-4,5 kg/m³ beton adagolással csupán abroncsként egy acélszál fut körbe a panelben). A projekt során az ipari padló, az előregyártott falpanelek és a liftakna készült szálerősítéssel. Ezáltal felgyorsították a kivitelezési időt, csökkentették a költségeket, és az innovatív száltechnológiának köszönhetően magasabb műszaki minőséget értek el.
Végül, de nem utolsó sorban néhány szó a vasúti és villamos pályalemezekről. Hazánkban és külföldön is egyre többször alkalmazzák a szálerősítést ezeknél a feladatoknál. A Concrix szál alkalmazása ebben a szegmensben is a világ élvonalában található, erre egy szép példa az olaszországi Santa Margherita-Camogli vasúti alagút átépítése. A cél az volt, hogy az emelettel rendelkező vasúti szerelvények is átférjenek az alagúton. Ennek érdekében az alagút korábbi sínpályáját felbontották és egy méterrel mélyebbre süllyesztették a pályalemezt, mely teljesen vasalatmentesen, 3 kg/m³ Concrix szál adagolással készült el.
Tekintse meg a projektről készült videót:
Tekintse meg a projektről készült videót: