A Soroksári Duna-ág híd bővítése nagy flexibilitású PERI zsaluzókocsival

Új rendszer szabadon betonozáshoz

A PERI VARIOKIT mérnöki elemkészlet néhány új fejlesztésű rendszerelemmel kiegészítve szabadon betonozott építési technológiához is alkalmazható. A VARIOKIT zsaluzókocsikat hazánkban, a Soroksári Duna-ág híd építése során alkalmazták először szabadon betonozott technológiával történő építéshez.

Az M0 autópálya déli szektorának jelenleg kétszer kétsávos, leállósáv nélküli szakaszát három részre bontva építik át kétszer háromsávos és leállósávos gyorsforgalmi úttá. Az M6 autópálya és az 51.sz. főút közötti M0 szakasz szélesítése magában foglalta többek között a Soroksári Duna-ág híd bővítését is. Az épülő híd teljes hossza csaknem 500 m, szélessége közel 21,5 m, melyet 16 pillér és 2 hídfő támaszt alá. A mederhíd több mint 149 m hosszú, háromnyílású, folytatólagos, felsőpályás, változó magasságú, szabadon betonozott, utófeszített vasbeton híd, 37,1 m-es, 75 m-es és 37,1 m-es nyílásokkal. A mederhíd felszerkezetét a kivitelező A-Híd Zrt. szabadon betonozott technológiával építette, egy pár PERI VARIOKIT zsaluzókocsi segítségével. A szabadon betonozás során a frissbetonterhet a VARIOKIT zsaluzókocsik adták át a felszerkezetre és mozgatták a zsaluzatot ütemről ütemre. A felszerkezet keresztmetszeti változásainak lekövetéséhez az építők VARIO fatartós falzsaluzatot alkalmaztak. Az egyszerűen kezelhető mechanikai megoldásnak köszönhetően a kivitelezők 7 napos ciklusokban 5 m hosszú betonozási ütemeket tudtak elérni. Ugyanakkor teljesíteni kellett a változó hídkeresztmetszet igen szűk tűréshatárainak megfelelő követelményeket is. A PERI UP modulállvánnyal kompatibilis szerkezet biztonságos munkaszintek és feljárók kialakítását tette lehetővé.

Új VARIOKIT elemkészlet szabadon betonozáshoz
A fejlesztés célja az volt, hogy a jól bevált VARIOKIT mérnöki elemkészlet alkalmazási területeinek bővítése a lehető legkevesebb rendszerelemmel kiegészítve történjen. Az új rendszerelemek a szabadon betonozó berendezés hosszanti irányában 5 m hosszú betonozási ütemekre optimalizáltak, ezek a hosszak megfeleltek a projekt általános műszaki követelményeinek. A PERI mérnöki elemkészlete lehetővé teszi a keresztirányban széles körben változó hídkeresztmetszetek tökéletes lekövethetőségét.
Az eredmény: nagy flexibilitású szabadon betonozó berendezés a hídkeresztmetszet kialakításához, mely egyidejűleg egyszerűen kiszolgálható. Különösen felhasználóbarát módon történt a zsaluzat átmozgatása a következő betonozási ütemre, amit az újszerű mechanizmusnak köszönhetően gyorsan és kis munkaráfordítással el lehetett végezni.
Az egyszerű kezelhetőség mellett a fejlesztés során a biztonság is központi szerepet játszott. A PERI UP modulállvány a kivitelezők számára biztonságos munkavégzést tett lehetővé, amit egyszerű összekötő elemekkel csatoltak a VARIOKIT rendszerhez.
Különös előnye ennek az újszerű szabadon betonozó megoldásnak, hogy ugyanazok az építő elemek további átalakítás nélkül a jövendő projekteknél újra felhasználhatók - nagy részét még más típusú mérnöki építményeknél (például alagútépítés során) is. Ezáltal a VARIOKIT mérnöki elemkészlet különösen átfogó alkalmazási területtel bír, minimalizálva a standard rendszerelemek számát. Sőt, szinte minden elem elérhető a PERI bérleti parkjában. Ez nemcsak gyors rendelkezésre állást jelent, hanem növeli a műszaki megoldás gazdaságosságát a kivitelező cég számára.

Praktikus megoldások az eredményes megvalósításért
Mindössze egy pár zsaluzókocsival történt a szabadon betonozás a Soroksári Duna-ág híd bővítése során, ami alatt a hídpálya teljes keresztmetszetét kell érteni, az egybeépített pályalemez miatt. A híd teljes, 21,5 m széles keresztmetszete két főtartóra volt felfüggesztve.
A felszerkezet építése a mederpillérekről indult, az előre elkészített 12,5 m hosszú indítózömökről. A hídkeresztmetszet betonozása két ütemben történt; első ütemben a szekrénytartók fenéklemeze és bordái a pillér egyik, majd másik oldalán, ezt követően a második ütemben a pályalemez készült, egy időben, a két oldalon. Az ártéri oldalon a felszerkezet közös pillérhez történő rögzítése után a mederoldalon elkészült a zárózöm előtti zöm, majd ezt követően a zsaluzókocsit átszerelték a második mederpillérre, ahonnan folytatták a felszerkezet építését, azonosan az előző ághoz. Ezután következett az utolsó zömmel történő mederzárás.
A felszerkezet szekrénymagassága változó volt, változatlan szélesség mellett. Ennek következtében a bordák belső oldalzsalu magasságát a folyamatosan változó keresztmetszethez kellett igazítani. Ehhez a hídépítési követelményhez a PERI egyszerű és praktikus megoldást alkalmazott: egy áthidaló acéllemez kötötte össze az előre szerelt fatartós zsalutáblákat, melyeket állítható kapcsolóelemmel igazítottak a geometriai követelményekhez. A bordák külső oldali zsaluzatai a fenékzsalun átvezetve szabadon túllógtak a kisebb szerkezeti magasságú részeken.
A darufüggetlen áthelyezési folyamat is optimalizált volt: néhány egyszerű lépés után a keretet a zsaluzattal együtt hidraulikusan a következő betonozási ütemre lehetett mozgatni. Ehhez a folyamathoz az építőknek 2 munkaórára volt szükségük. A zárózöm zárása után a szabadon betonozó berendezést az indítózömökhöz mozgatták vissza, ott történt azok leszerelése.

Mérnöki teljesítmény és anyagok egy kézből
A PERI vállalta a felelősséget a projektre szabott tervezésnél és a statikai számításoknál, mind a kísérőállvány, mind pedig a szabadon betonozó szerkezet tekintetében. Ennek eredményeként minden rendszer és folyamat optimálisan egyeztethető volt. A műszaki megoldás részét képezte a műszaki dokumentáció, valamint az építkezésen való folyamatos támogatás is. Az építkezés helyszínén egy PERI Supervisor is segítette a kivitelezőket.
Hagyományos VARIO táblák alkalmazása VARIOKIT rendszerrel.
Biztonságos munkavégzés, az egyszerűen csatlakoztatható PERI UP modulállvánnyal.
A VARIOKIT rendszerelemek átalakítás nélkül a jövőbeni projektek során is széleskörűen felhasználhatók.
Fotó: Peri Kft.
5 m hosszú betonozási ütemekre optimalizált VARIOKIT rendszer.
A híd teljes, 21,5 m széles keresztmetszete két főtartóra volt felfüggesztve.

A VARIOKIT zsaluzókocsival kapcsolatban további információért kattintson a hír alatti termékképre, ha árajánlatot, bővebb felvilágosítást vagy katalógust szeretne kérni a Peri Kft. munkatársától, használja a megfelelő gombot.
A hírben szereplő termékek
PERI VARIOKIT mérnöki elemkészlet
 
PERI VARIOKIT mérnöki elemkészlet

A PERI mérnökei az alagút-, híd- és toronyházépítés ismert teherkombinációiból ideális projekt- és kapcsolóelem-együttest alkottak, és ezt az egészet egyetlen elemkészletté fejlesztették. Így a rendszerelemek nagy választékából terhelésoptimalizált és geometriailag jól illeszkedő hordozószerkezetek építhetők.

Termékismertető
Tovább
Termék kártya
Kategóriák
Csúszózsaluzatok, kúszózsaluzatok, alagútzsaluzatok, hídzsaluzatok
Csúszózsaluzatok, kúszózsaluzatok, alagútzsaluzatok, hídzsaluzatok
Zsaluk, állványok
Zsaluk, állványok
Épületszerkezetek
Épületszerkezetek
Épületszerkezetek

Nyílászáró, szigetelés, burkolat, ...

Épületgépészet

Kazán, klíma, légkezelő, szaniter, ...

Épületvillamosság

Elosztó, lámpa, tűzjelző, kamera, ...

Berendezések

Utcabútor, targonca, irodabútor, ...

Eszközök

CAD szoftver, hőkamera, vésőgép, ...