Betonszerkezetek repedéseinek és dilatációs hézagainak kitöltése Mapei betonjavító anyagokkal
Gyakran megtörténik, hogy a cement esztrich felületeken repedések jelennek meg. Mivel egy hidegburkolat esetében a tartósság szempontjából döntő fontosságú az aljzat minősége, először meg kell keresni a hiba okát és gyorsan megszüntetni azt.
Kialakulását tekintve a repedéseket két fő csoportra oszthatjuk:
- Az első esetben gyors száradás vagy zsugorodás miatt reped meg az aljzat. Ezek legtöbbször pókhálószerű, keskenyebb repedésekként jelennek meg a felületen. Sokszor nincs elrepedve a beton, csak a felülete nyílik meg.
- A második esetben az egyenes vonal mentén történő, szélesebb dilatációs repedések keletkezésekor minden esetben betonvarrás technológiát kell alkalmazni. Az ilyen repedések kialakulásának oka a dilatációs mezők helytelen kialakítására vezethető vissza. A kötésekor az esztrich zsugorodik, hőmérséklet emelkedésekor hőmozgást végez, tágul. Amennyiben nem megfelelő számú és helyzetű dilatáció (tágulási hézag) kerül kialakításra, akkor elreped és egy folyton mozgásban lévő repedés jön létre, amely a burkolaton is megjelenne.
Keskeny, pókhálószerű repedések javítása – a repedések kitöltése
Ilyen repedések esetén elég a repedéseket kitölteni egy híg epoxigyantával, mint például az Epojet vagy az Epojet LV. Először a repedések megnyitására, majd portalanítására van szükség. Ezután a kétkomponensű anyag bekeverése, majd a repedésekbe öntése következik. A repedések kitöltése után várni kell egy kicsit, hogyha a gyanta annyira leszívódik, megtörténjen az utántöltés. A repedéseket a beton síkjáig kell feltölteni és a friss gyantát kvarchomokkal meg kell szórni.
Fontos, hogy a homokszórás feltétlenül szükséges, mivel a műgyanta alapú termékekre más esetben nem tapad meg semmilyen aljzatkiegyenlítő anyag vagy burkolatragasztó.
Egyenes vonal mentén történő, szélesebb dilatációs repedések javítása – a betonvarrás
Az elnevezés jól szemlélteti a valóságot, hiszen a betonvarrás mind kinézetében, mind funkcióját tekintve hasonlít a ruhák esetében használt öltésekre. A javítás első lépéseként a repedést 2-3 cm mélységig ki kell tágítani. A munkához érdemes sarokcsiszolót használni, mivel azzal a kanyargósabb vonalakat is könnyebben el lehet érni. Ezután következhet a "varratok" elkészítése: keresztirányban 25-30 cm-enként az aljzatvastagság feléig bevágásokat kell készíteni, úgy, hogy azokba a rozsdamentes acélból készült esztrich kötőlemezek (kb. 12×6×2 mm-es, hullámos lemezek) elférjenek. A következő lépés a portalanítás, mely után a keresztirányú bevágásokba az esztrich kötőlemezeket kell elhelyezni, majd az egészet kitölteni Mapei Eporip epoxi ragasztóval. Miután egyszer végighaladtunk az Eporip öntésével a varratok mentén a törés végéig, várjunk pár pillanatot és azokra a helyekre, ahol az anyag leszivárgott és mélyedés maradt, töltsünk újra a gyantából. A repedéseket a beton szintjéig kell feltölteni az epoxigyantával. Fontos, hogy a gyantába még friss állapotában kvarchomokot kell szórni, majd a gyanta kikötése után a felesleges homokot el kell távolítani. A gyanta felületén megkötött kvarchomok fogja biztosítani a megfelelő tapadást a továbbiakban rákerülő rétegek számára. Az így elkészített "varratok" újra stabillá és szilárddá teszik a felületet.
Idő szűkében a betonvarráshoz Eporip helyett Eporip Turbo vagy Eporip SCR-t is lehet használni, melyek nagyon gyorsan kikötő gyanták. Amíg az Epojet, az Eporip és az Eporip Turbo esetében a két komponens összeöntésekor szükség van vakolókanállal (a kis mennyiségeknél), vagy kis fordulatszámú elektromos keverővel (a nagyobb kiszerelési mennyiségeknél) történő keverésre a teljesen sima, egynemű állag eléréséig, addig az Eporip SCR kiszerelésének köszönhetően a két flakon tartalmát csak össze kell önteni és azt lezárt kupakkal legalább 15 másodpercig rázni, amíg sima, egyenletes pasztát nem kapunk. Ezután a csőr segítségével a gyantát a palackból könnyen rögtön a repedésekbe lehet juttatni, majd kvarchomokkal megszórni.