A PERI által biztosított zsalu- és állványrendszerek széleskörű megoldást nyújtanak
Alapértelmezésben acél és vasbeton anyag kompozit szerkezetét hívjuk öszvér-szerkezetnek. Ez gerendahidak esetében tipikusan azt jelenti, hogy a pályalemez vasbetonból, a felszerkezet többi része pedig acélból épül fel. Nagy előnye többek között, hogy az anyagok – a tulajdonságukat tekintve – ott helyezkednek el, ahol a leghatékonyabbak: a beton a nyomott övben, az acél a húzott zónában. Valamint az acélszerkezet könnyen szerelhető, mert a nehezebb vasbeton csak később kerül rá.
A PERI által biztosított zsalu- és állványrendszerek széleskörű megoldást nyújtanak az öszvérhidak kivitelezéséhez. A PERI ALPHAKIT és HD 200 állványrendszerei a nagy teherbíró képességüknek köszönhetően alátámasztásként (járomszerkezetként) szolgálhatnak a híd kivitelezése során.
A Peri VARIOKIT rendszere a széleskörű variálhatósága, összeszerelési módja miatt, a pályalemez építésében segíti a kivitelezők munkáját. Jellemzően kétféle – a pályalemez síkja alatti, vagy feletti teherhordó szerkezetű – pályalemez zsaluzatot különböztetünk meg. Általában a pályalemez síkja feletti szerkezet egy egymás utáni, szakaszos zsaluzási módhoz, a pályalemez síkja alatti pedig egy teljes felületű zsaluzáshoz tartozik.
A VARIOKIT rendszeren belül a PERI több hídszerkezeti elemre kínál speciális megoldást:
- pályalemezekhez a VBC zsaluzókocsit szabadon betonozott technológiához, a VCB pályalemez zsaluzatot, valamint a VCC zsaluzókocsit öszvérhidakhoz
- hídszegélyekhez a VGB mozgatósínes szegélyzsalu kocsit, a VGK hídszegély konzolt és a VGW hídszegély zsaluzókocsit
- egyéb szerkezeti elemekhez pedig teherhordó rendszerként a VST nehézállvány tornyot és a VRB nehézállvány rácsos tartót
Magyarországon jellemzően VARIOKIT rendszerű pályalemez zsaluzatot szoktak alkalmazni, az egyszerű, gyors és a könnyű szerelhetősége miatt. A zsaluzat teherhordó szerkezete a pályalemez alatt helyezkedik el a (híd)főtartókról függesztett feszítőacélokon. Ha lehetőség van rá, GT 24 rácsos fatartók segítségével kiváltható az acélhevederes zsaluzat, ezzel csökkentve az építés közbeni önsúlyt.
Híd alépítmények (hídfők)
A főtartók terheit a híd szélein a szélső támaszok, az úgynevezett hídfők veszik át. A hídfők a szárnyfalakkal együtt oldalirányban a hídfeljáró töltését is megtámasztják.
A hídfők két fő szerkezeti része:
- felmenőfal
- alaptest
A csatlakozó szerkezeti elemek:
- a térdfal, amely elválasztja a tartószerkezetet a háttöltéstől
- a szárnyfalak, amelyek a háttöltést és a rézsűt támasztják meg
A szárnyfalak az úttengellyel bezárt szögük függvényében lehetnek:
- párhuzamos
- merőleges
- ferde szárnyfalak
Mi alapján választják ki a PERI tervezőmérnökei a megfelelő zsalurendszert?
A PERI termékpalettáján számos különböző zsalurendszer található, amelyek eltérő műszaki tulajdonságokkal rendelkeznek. A különböző zsalurendszerek közül egyikre sem mondhatjuk, hogy "legjobb" vagy "legrosszabb" rendszer, mindig az adott projekt jellemzői határozzák meg, hogy a PERI zsalurendszerei közül melyik az optimális megoldás. Ebben nyújtanak segítséget a PERI tervezőmérnökei, akik különböző szempontok figyelembevétele mellett a projekthez leginkább optimális zsaluzási rendszert és anyagkészletet határozzák meg az ügyfelek számára.
A zsalurendszer kiválasztását befolyásoló tényezők a PERI magyarországi termékpalettáján elérhető falzsalu rendszerek (DUO univerzális zsalurendszer, DOMINO és TRIO keretvázas falzsaluzat, VARIO GT 24 fatartós falzsaluzat) ismeretében kerülnek bemutatásra.
A hídfő és csatlakozó szerkezeti elemeinek (térdfal, szárnyfal) magassága
A különböző zsalurendszerekkel elérhető maximális zsaluzási magasság:
- DOMINO: 5,00 m
- DUO: 5,40 m
- TRIO: 8,10 m
- VARIO: 11,90 m
A kialakuló maximális betonnyomás
A maximális betonozási sebesség meghatározásához elérhető a PERI zsaluzat terhelési kalkulátor.
A megengedett maximális betonnyomás (DIN18218 szerint):
- DUO: 50 kN/m²
- DOMINO: 60 kN/m²
- TRIO: 80 kN/m²
- VARIO: a megengedett maximális betonnyomást a tervezőmérnök egyedileg határozza meg
Az építési helyszín darukapacitása
A DUO és DOMINO elemtömegükből és elemméretükből adódóan kézzel és daruval is mozgatható zsalurendszerek, míg a TRIO és a VARIO elemtömegükből és elemméretükből adódóan jellemzően csak daruval mozgatható zsalurendszerek.
A zsaluzási sebesség
Az ügyfelek részéről támasztott legfőbb követelmények az idő- és költséghatékonyság. A különböző zsalurendszerek elemméretei, valamint az egységnyi felületre vonatkozó tartozékok és átkötési helyek száma szoros kapcsolatban áll a zsaluzási sebességgel.
A VARIO (tetszőleges maximális elemméret) és a TRIO (3,30×2,40 m-es maximális elemméret) zsalurendszerekkel a nagyobb elemméreteknek, valamint az egységnyi felületre vonatkozó kevesebb tartozék és átkötési helynek köszönhetően gyorsabb a zsaluzás.
A DOMINO (2,75×1,00 m-es maximális elemméret) és a DUO (1,35×0,90 m-es maximális elemméret) zsalurendszerekkel a kisebb elemméreteknek, valamint az egységnyi felületre vonatkozó több tartozék és átkötési helynek köszönhetően lassabb a zsaluzás.
A hídfő és csatlakozó szerkezeti elemeinek (térdfal, szárnyfal) geometriai méretei
A PERI tervezőmérnökei sok év tapasztalattal rendelkeznek már a zsaluzás terén. A tervezés kezdetekor a hídfő geometriája láttán mindenki fejében megfogalmazódik a gondolat, hogy a különböző zsalurendszerek közül a zsalurendszer raszterméretének függvényében mi lenne az optimális megoldás.
- A DUO 15 cm-es raszterméretben érhető el és 15, 60, valamint 135 cm-es elemmagasságokkal rendelkezik.
- A DOMINO 25 cm-es raszterméretben érhető el és 75, 125, 250, valamint 275 cm-es elemmagasságokkal rendelkezik.
- A TRIO 30 cm-es raszterméretben érhető el és 60, 120, 270, valamint 330 cm-es elemmagasságokkal rendelkezik.
- A VARIO rendszer elemei minden esetben egyedi tervezésű elemek, de a táblák méretei általában a 250 x 125 cm-es zsaluhéj méreteitől függnek.
A projekt időtartama
Az optimális zsalurendszer kiválasztásakor elengedhetetlen megvizsgálni a projekt időtartamát. Hídépítés során egy hídnak két szélső támasza, hídfője van, viszont a közbenső támaszok, pillérek száma tetszőleges lehet. Általánosságban elmondható, hogy a DUO univerzális zsalurendszer, a DOMINO és a TRIO keretvázas falzsaluzat idő- és költséghatékony megoldást jelent rövid (<1 év) alkalmazás esetén (pl. 2 db hídfő), a VARIO GT 24 fatartós falzsaluzat pedig hosszú (>1 év) alkalmazás (pl. 100 db pillér) esetén. A DUO univerzális zsalurendszer, DOMINO és TRIO keretvázas falzsaluzat bekerülési költsége alacsonyabb, de hosszútávon bérelni drágább, a VARIO GT 24 fatartós falzsaluzat bekerülési költsége az egyedi tervezés és szerelés miatt magasabb, de hosszútávon bérelni olcsóbb.
Az ügyfélpreferenciák
A projektek során az ügyfelek szoros kapcsolatban állnak az értékesítővel és a zsalukiosztási tervet készítő tervezőmérnökkel. Amennyiben az ügyfél egy adott zsalurendszert favorizál, úgy a tervezőmérnök a zsalurendszer kiválasztásakor szem előtt tartja ezeket az igényeket.
A hídfő és a csatlakozó szerkezeti elemeinek (térdfal, szárnyfal) speciális felületi követelményei (látszóbeton)
A VARIO GT 24 fatartós falzsaluzat egyedi tervezésű elemeinek köszönhetően lehetőség van a tábla lenyomati képének és az átkötési helyek szabad megválasztására. A DUO univerzális zsalurendszer, a DOMINO és a TRIO keretvázas falzsaluzat esetén az adott elemek miatt nincs lehetőség a tábla lenyomati képének és az átkötési helyek szabad megválasztására, de a meglévő elemkészlettel is képezhető esztétikus látszóbeton felület.
Írta: Szigeti András, Szántai Tamás – tervezőmérnökök, PERI Kft.