A Dunán és a Barát-patakon levonuló árvizet akár egyidőben is kezelő műtárgy épül Budapest és Budakalász határán, ahol a különleges zsaluzási feladatokra a MEVA zsalurendszereit alkalmazzák.
A torkolatot és környezetét fejlesztő projekt eredményeként elkészülő árvízkapu a Dunán és a patakon levonuló árvizet is tudja majd kezelni, akár egyidőben. A projekt hozadéka pedig, hogy a kerékpáros forgalomnak kedvező 4 méter széles üzemi híd is épül a patak felett.
A kulcsfontosságú árvízvédelmi fejlesztés, Budapest III. kerülete és Budakalász közigazgatási határát képező Barát-patak torkolatánál, a KEHOP keretében megvalósuló projekt, amelyet a konzorciumot vezető Országos Vízügyi Főigazgatóság a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatósággal közösen hajt végre.
A 2022 márciusában elindult beruházás generálkivitelezője az Aqua-General Kft. A folyamatban a PM-art deco Kft. mint alvállalkozó vesz részt, a szerkezetépítési feladatokat a CLC-Construct Kft. látja el. A vasbeton műtárgy zsaluzási feladatainak tervezését és a szükséges zsaluanyag szállítását a MEVA Zsalurendszerek Zrt. végzi.
Épül az árvízkapu
A beruházás fő eleme az a kétnyílású árvízvédelmi torkolati műtárgy, amely kizárja a Duna vizét a patak medréből (nem engedi visszaduzzadni), és szükség esetén a beépített szivattyúk a patak vizének a folyóba történő átemelését is biztosítják. Az árvízkapu a mértékadó árvízszint (MÁSZ) felett 1,5 méterrel épül.
A projekt a Budakalászi- és Csillaghegyi-öblözet egységes védelme érdekében kapcsolatot teremt a budakalászi és a pünkösdfürdői árvízvédelmi védvonalak között.
A fő torkolati műtárgy mellett további elemek is épülnek. A projekt részeként létesülő szivattyútelepek nyílásonként 2+4 darab beépített szivattyút és 3 darab tartalék szivattyúhelyet biztosítanak. A kerékpáros forgalomnak kedvező üzemi hídon túl, az automata uszadékfogó gerebeket is elhelyeznek a műtárgy felvízi oldalán, valamint készül a patak felvizén egy lapvízmérce, a patak alvízi oldalán egy távjelzős vízmérce is.
Döntő fontosságú a betontechnológia
A nem hétköznapi építési mód, a vasbeton szerkezet geometriája és a szerkezetek mérete egyaránt kihívást jelentett a négy egységből álló műtárgy építése során. A megfelelő betontechnológia több szempontól is fontos szerepet tölt be, így mások mellett az elkészült árvízkapu garantált vízzáróságát is körültekintően vizsgálják.
A kívánt végeredményhez a megfelelően megválasztott betontechnológia mellett az igénybevételhez és a feladat bonyolultságához alkalmazkodó zsalutechnológia kiválasztása is kulcskérdés. A MEVA rendszerei közül a Mammut falzsaluzatot, az íves végű terelőfalakhoz a Circo körpillér zsalut használták, valamint a MevaFlex födémzsaluzat és mobil vasszerelő állványzat is került az építkezésre.
Középpontban a garantált vízzáróság
A műtárgy víztartási próbája különleges kihívást jelentett.
További érdekesség volt a közbenső födém alatti falak készítése, amit a bonyolult geometriája miatt sok, helyszínen gyártott kizárással, betéttel és speciális zsalurendszerekkel oldottak meg. A 6-8 méter magas falak állóvasait toldás nélkül szerelték, így a falakat szimpla zsaluzattal, munkaállványról építették.
Extra körülmény volt, hogy a műtárgy nehezen megközelíthető terepen, a patak medrében épült szádlemezes munkatér határolással. A műtárgy víztartási próbája is különleges módon zajlott, miközben az alsó vízterekben különböző ütemekben traktusokban tesztelték a szerkezetet, a felső szinteken folyt a szerkezetépítés.