A felújítás a Mapei injektálással történő vízszigeteléseivel valósult meg
2022 májusban átadták az M3-as metró középső szakaszát és három felújított állomását: a Kálvin teret, a Corvin-negyedet és a Semmelweis Klinikákat, ahol többek között szigetelő rendszerek beépítése volt a feladat utólagos injektálással. A szakasz a Swietelsky Építő Kft. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. munkájával újult meg, a BKV beruházásában: a megállók kivitelezését a Swietelsky Építő Kft., a vágányépítési munkákat pedig a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végezte.
A nagy időráfordítással járó szigetelésfelújítási munkálatok a középső szakasz alagúti szerkezetében Mapei termékekkel készültek.
Milyen termékekre volt szükség az M3 metróalagút szigeteléséhez?
A Resfoam 1 KM egy szabályozható reakcióidejű, nagyon folyékony konzisztenciájú, egykomponensű, poliuretán injektáló gyanta, amely akár intenzív vízbeszivárgásnak kitett szerkezetek vízszigetelésére is használható – alkalmas alagutak vízszigetelésére is, ahova a munkahézagokon vagy repedéseken keresztül szivárog be a víz. A Resfoam 1 KM-et a felhasználás előtt Resfoam 1 KM AKS-sel (kötésgyorsítóval) kell keverni, amellyel az építkezés igényeinek megfelelő reakcióidőt lehet biztosítani. Nagyfokú folyóképességének köszönhetően a Resfoam 1 KM be tud hatolni a pár száz mikron széles repedésekbe is, és vízbeszivárgás jelenlétében is eltömíti azokat.
A Foamjet 260 LV alacsony viszkozitású, rugalmas, kétkomponensű poliuretán gyanta, injektálásra és vízzáró szigetelésre alkalmas anyag, amely rugalmas és alaktartó, zárt sejtszerkezetű műanyaggá alakul. A Foamjet 260 LV-t használva, annak különösen híg konzisztenciája miatt kiválóan behatol a legkisebb résekbe és üregekbe is, így alagutak felújításánál, vízszivárgásnak kitett szerkezetek injektálására és hézagok utólagos vízzáró szigetelésére jól alkalmazható.
Az utólagos szigetelési eljárások közül a metróalagút felújítása során kifejezetten fontos volt, és nagyobb mennyiségben volt szükség az úgynevezett fátyol- vagy háttérinjektálásra, amit akrilátgél injektálásával végeznek. Ilyen esetben a szerkezet mögötti térbe egy vékony réteget injektálnak, és készítenek vele folytonos vízzáró réteget. Az M3-as metrónál erre a Mapei Mapegel UTT System akril és metakrilát monomereken alapuló háromkomponensű rugalmas hidrofil géljét használták, amely talajszint alatti szerkezetek injektálással történő vízszigetelésére alkalmas anyag.
A Mapegel UTT System 3 komponense:
- 1. komponens: akrilgyanta vizes oldata
- 2. komponens: edző vizes oldatban
- 3. komponens: por alakú kötésgyorsító
Alacsony viszkozitásának köszönhetően a Mapegel UTT System képes behatolni a mikro pórusokba és kis repedésekbe, ezáltal tökéletesen eltömíti azokat. Megkötése után nagy rugalmasságú, vízzáró és magas kémiai ellenálló képességű lesz. Ez a fátyolinjektálásra alkalmas akrilgyanta vízzel érintkezve gélesedik, ezáltal távol tartja a vizet a szerkezettől.
A fentieken kívül a metrófelújítás kapcsán említést érdemel még a nagyon gyorsan megkötő és gyors száradású hidraulikus kötőanyag a Lamposilex, amely ugyan nem injektálóanyag, de nagyobb nyomású vízbetörések eltömítésére használható az alagutakban, aluljárókban, valamint alkalmas betonból készült vízügyi építmények hézagainak merev, vízhatlan tömítésére is.