Az épület körüli járdáknak nagyon fontos szerepük van a közlekedés biztosításán túlmenően is. Ez a „szoknya” biztosítja, hogy a felszíni vizek ne jussanak közvetlenül az épület alapjához, ami a fal nedvesedését és az altalaj kimosódását okozhatja. Éppen ezért kiemelt fontosságú az épület melletti járdák és egyéb burkolt felületek karbantartása, hibáinak kijavítása.
A beton aljzatú, burkolat nélküli szerkezetek helyreállításának vizsgálata
A feladat elvégzését kezdjük a hibaforrás feltárásával. Sokszor előfordul, hogy az épület és az épület körüli terep mozgásának (süllyedés, fagyás) köszönhetően a korábban kifelé lejtő járda az épület felé vezeti a vizet. Ebben az esetben a meglévő felületre új lejtbeton réteget kell kialakítani lehetőség szerint 2 % oldalirányú lejtéssel. A Cemix javítóhabarcsainak köszönhetően ezt már 3 mm rétegvastagságtól megoldhatjuk a Cemix CT Mix finom betonjavító habarccsal és akár 3 cm vastagságig egy rétegben befejezhetjük a Cemix CT Max durva betonjavító habarccsal. Mindkét esetben használjuk a Cemix Kontakt CT tapadóhidat és a nedveset a nedvesre elv szerint hordjuk fel az anyagokat. Így egy rendkívül erős és tartós felületet kapunk, ami akár a gépjármű terhelést is bírja. A felületet nem szükséges burkolni, viszont érdemes érdesíteni a csúszásveszély elkerülése érdekében akár egy térkő seprű használatával.
Másik tipikus probléma a meglévő betonfelület foltszerű felválása, felfagyása. Ebben az esetben mindenképp célszerű megvizsgálni a még fel nem fagyott részeket, hogy megfelelően stabilak-e. Feltételezhető, hogy azonos anyagminőséggel és technológiával készült a teljes felület, ezért célszerű a felső 1-2 cm-es réteget eltávolítani vésőgéppel vagy maróval a későbbi károsodások elkerülése érdekében. A helyreállítás lépései megegyeznek a fent leírtakkal.
A meghibásodások harmadik fajtája a repedések, eltörések. Ennek fő oka vagy a túl nagy terhelés, vagy a kilazult, kimosódott alátámasztás (talaj). Első esetben meg kell vizsgálni, hogy a terhelés egyszeri vagy visszatérő, ismétlődő jellegű-e. Ha várható még, akkor célszerűen újra kell méretezni a betonszerkezetet, valószínűleg el kell bontani a meglévőt és új járdát kell kialakítani nagyobb rétegvastagságban, magasabb nyomószilárdságú beton és acélbetét alkalmazása mellett.
Ha egyszeri esetről van szó, akkor lehetőség van a beton „megvarrására”. 30 cm-ként vágjuk be merőlegesen a repedést sarokcsiszolóval, helyezzünk a vágatba acélbetétet, majd a hézagokat öntsük ki epoxi habarccsal (PFM Epoxi Decorol kötőanyag). A habarcs sűrűséget kvarchomok adagolásával állíthatjuk be, hogy ne folyjon át a repedésen. Amennyiben az alátámasztás megszűnése okozna törést, úgy célszerű a letört darabot elbontani, hiszen az alátámasztás pótlása a beton alatt nem megoldható megbízhatóan. A kavicságyazat újratöltése és tömörítése után fúrjunk rozsdamentes tüskéket a meglévő beton oldalába, kezeljük le a felületet Kontakt CT tapadóhíddal és – szintén frisset a frissre elv alapján – betonozzunk mellé. Célszerű itt is a CT Max nagy szilárdságú PCC habarcsot használni a helyszínen kevert beton helyett.
Gyakran előforduló hiba, hogy az ereszlefolyó cső közvetlenül a járdára engedi a csapadékot. Ez az altalaj kimosódását és a felület kopását is eredményezheti, ezért mindenképp javítani kell. Célszerűen vágjuk meg a betont, helyezzünk el folyókaelemet CT Max habarcsba ágyazva a fentiekben részletezett módon (mellé betonozás), majd lehetőség szerint vezessük minél messzebb el a vizet csővel, vagy folyókaelemmel.
A járda melletti kimozdult elemek (pl. szegélykő, oszlop, támfalelem) gyors megtámasztására, rögzítésére használhatjuk a gyorskötő, keverésmentes Cemix MischNix szárazbetont is.