A németországi K20 közúti hídon különleges zsaluzási megoldást alkalmaztak
A BAB 7 autópálya részét képező, közel 4 km hosszú, hamburgi „Hochstraße Elbmarsch” (vagy röviden „K20”) a leghosszabb közúti híd Németországban. A híd felújítása és bővítése 2020 óta zajlik. Az építkezésen annyira szűk hely áll rendelkezésre, hogy a kivitelező STRABAG-nak és a Dokának különleges zsaluzási megoldást kellett megalkotnia. Hídszakértők egy teljesen új koncepciót dolgoztak ki: a ParaTop konzolos zsalut mozgatható zsaluzókocsivá alakították át, amely mind a négy irányban ki- és behajtható.
A K20 Európa egyik legfontosabb közlekedési csomópontja. Az 1970-es évek elején átadott, hatsávos autópálya azonban régóta túlterhelt, és napi rendszerességgel alakulnak ki rajta közlekedési dugók. Az autópályahidat emiatt szélesítik ki nyolcsávosra. Az építkezés alatt három sáv mindkét irányban használható marad, hogy a kikötő és az Elba-alagút zavartalanul elérhetők legyenek.
A projekt nehéz feladat elé állította a kivitelezőket. Meinolf Droste, a STRABAG AG K20-ért felelős projektmenedzsere a következőképp jellemzi a helyzetet: „Úgy kell kiszélesítenünk az úttest belső oldalát, hogy megőrizzük a meglévő szerkezetet. Ez azt jelenti, hogy a két úttest között kb. 4 méterrel kell bővítenünk a jelenlegi szerkezetet. Ez számos, a zsaluzattal kapcsolatos akadály elé állított minket, amelyek leküzdésével a Dokát bíztuk meg. Ehhez először is együtt elemeztük az útpályák szélén fennálló különleges körülményeket. Rendszeres egyeztetést és egy több szakaszból álló tervezési folyamatot követően egy új és egyedi megoldást dolgoztunk ki, amely fantasztikusan teljesített.”
Geometriai nehézségek
A betonozási munkálatok egy része a Rugenberg-kikötőben zajlik, egy árapálynak kitett víztömeg fölött. Emiatt mindenképpen egy olyan zsalumegoldást kellett kialakítani, amely az acélszerkezet mentén mozog. Ráadásul a zsaluzókocsinak egy geometriáját tekintve mind a négy oldalról korlátozott téren kellett áthaladnia. „A kocsi tetejének állítható magasságúnak kellett lennie ahhoz, hogy bizonyos helyeken beférjünk a kinyúló pályalemez alá. Ezenfelül az acélgerendák mindkét oldalán akadályokba ütköztünk, amelyeket ki kellett kerülnünk. A meglévő fal a bal oldalon volt, a zsaluzókocsinak ezért itt behúzhatónak kellett lennie. Az is nyilvánvaló volt, hogy a kocsi aljának is rugalmas kialakítással kell rendelkeznie, mivel elképzelhető, hogy meg kell emelnünk az állványokat ahhoz, hogy áthaladjunk velük különféle kereszttartók és egyéb akadályok felett. Valójában egy a Transformers filmek alakváltó robotjaihoz hasonló kocsit fejlesztettünk ki, amely mind a négy irányban ki- és visszahajtható” – magyarázza Marc Bindler, a Doka Németország hídépítésért felelős csoportvezetője. „Mivel a forgalom szabad áramlását biztosítani kellett, a ParaTop volt az egyetlen lehetséges megoldás, hiszen a zsaluzat nem mozoghatott a meglévő híd űrszelvényében. Minden munkálatnak a hídpálya alatt kellet zajlania. A híd hosszúsága egyedülálló lehetőséget kínált arra, hogy kifejlesszünk egy ilyen zsaluzókocsit.”
30 helyett 100
Azonban a híd kétszer 3,84 kilométeres hosszúsága kockázatot is jelentett. „Eredetileg egy kb. 30 méteres zsaluzókocsival terveztünk. A hosszát azonban végül 100 méterre kellett növelnünk. Olyan kérdésekre kellett választ találnunk, hogyan oldhatnánk meg ezt anélkül, hogy sérülne az acélszerkezet bevonata, illetve hogyan gondoskodhatunk a szerkezeti stabilitásról az építés különböző szakaszaiban. Ezen a ponton szorosan együttműködtünk a szerkezetépítő mérnökökkel, a felügyelőkkel és az ügyféllel. Hatalmas mennyiségű műszaki és mérnöki szakértelmet ötvöztünk, amelyet nagyrészt saját csapatunk szolgáltatott. A STRABAG, különösen a projektmenedzserek, Meinolf Droste és Christian Niemietz pedig bizalmukkal és elismerésükkel támogatták mindezt” – fejti ki Bindler.
Többfunkciós megoldás
"A zsaluzókocsit időnként más célból is felhasználtuk. Az első lépésben az útpálya betonozásához vetettük be. Néhány héttel később, a szerkezet megszilárdulása után a következő lépés a régi és az új hídpálya közötti, dilatációs kapcsolat kialakítása volt. Ez azt jelentette, hogy a zsaluzókocsinak hátrafelé is tudnia kellet haladni, a peremtartók mentén. A zsaluzókocsi módosítása az építkezésen dolgozó csapat és a Doka ötlete volt, hogy így át tudják hidalni a Rugenberg-kikötő feletti jelentős távolságot. Tekintettel a körülményekre – a változó vízszintre lent és a forgalom áramlására fent – valójában a Doka zsaluzókocsija nyújtotta az egyetlen lehetőséget a híd építésére."
A felújítás és a bővítés Flensburg irányában már sokat haladt: az új felszerkezet első elkészült szakaszait már megnyitották a forgalom előtt. Az ellenkező irányban, Hanover felé az idei év közepén folytatódnak majd a munkálatok. A teljes projekt tervezett befejezési dátuma 2027, de a hidat szeretnék már 2026-ban átadni, hiszen sok hamburgi lakos és áthaladó autós mindennapjait fogja megkönnyíteni.
Projektadatok
Projekt: A BAB 7 autópálya részét képező Hochstraße Elbmarsch (K20), Németország leghosszabb közúti hídjának kibővítése
Helyszín: Hamburg
Építmény típusa: Autópályahíd
Kivitelező: STRABAG AG
Építkezés teljes időtartama: 2020–2027