A gurítható állványszerkezet illeszkedik az íves geometriához
Egy újabb projekt, amely jól példázza azt, hogy kizárólag Layher rendszerelemek felhasználásával különböző mérnöki és szakkivitelezői feladatok rendszeren belül könnyen, gyorsan és hatékonyan megvalósíthatók, kiegészítő szerkezetek költséges és erőforrás igényes alkalmazása nélkül.
Az M85-ös épülő főpályáján három műtárgy készül el, ezek közül is kiemelkedik Magyarország harmadik leghosszabb alagútja, mely a Bécsi-domb alatt halad 780 méter hosszan és az egyik leglátványosabb része az autóút építésének. Az alagutat két járattal építi a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. konzorciuma a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából. Az alagútfal belső felületének szigetelését pedig a Dömper Kft. az Europass 90 Kft. segítségével végzi, melynek szükséges állványozási feladatait a Térállvány Kft. valósítja meg Layher megoldások felhasználásával.
A projekt során olyan állványzatra volt szükség, amely illeszkedik az alagút íves geometriájához, mobilis, és alatta biztosított a zavartalan gépjármű forgalom, lehetővé téve akár a legnagyobb méretű teherautók és betonmixerek átjutását is.
Az átjárhatóság és a mobilitás fontos szempont
Minden projekt esetén kulcsfontosságú szerepe van az állványtervezésnek. Az alagút állványzata esetén sem volt ez másképp, a végleges tervek a Layher mérnökök közreműködésével készültek el a rendelkezésre álló 2D tervek alapján. Már a tervezési szakaszban a megrendelővel történő folyamatos egyeztetések segítették a projekt hatékonyságát. A fő igényeket mindvégig szem előtt tartották, azaz mobilitás, átjárhatóság, valamint megfelelő faltávolság. A hagyományos 2D terveken kívül, 3D formában is elkészültek a végleges állványtervek, ezzel is támogatva az állványépítők gyors munkáját.
A szigetelési munkák elvégzésére sikerült egy gurítható állványkonstrukciót kialakítani, ami egy gazdaságos, ugyanakkor rugalmas megoldás, ugyanis egyrészt nem kellett a teljes alagutat beállványozni, hanem egy kisebb szerkezet is megfelelőnek bizonyult a munkálatok elvégzéséhez, másrészt nincs szükség arra, hogy mindig lebontsák, majd újraépítsék az állványt az újabb szakaszok munkálataihoz, hanem a kerekek segítségével könnyen oda gurítható, ahol éppen szükség van rá.
A gurítható állványszerkezet illeszkedik az íves geometriához
A Layher Allround moduláris állványrendszer elemeiből épült egy kerekeken gördíthető állványszerkezet, ami kiválóan alkalmas az alagút építési munkálatainak elvégzéséhez. A rugalmas Allround állványrendszer segítségével szinte bármi felépíthető. Ez a gurítható konstrukció nemzetközi viszonylatban már jól bevált, gyakran alkalmazott szerkezet alagutak építéséhez vagy felújításához, a helyszíni adottságokhoz és a szakemberek igényeit kiválóan szolgálja a kivitelezés során. A közel 5 tonnányi állványanyagból épült, 8 méter magas, 11 méter széles és 6 méter hosszú térállvány mobilitását 12 darab kerék biztosítja. A felépített állványszerkezetet az alagúton szakaszosan végiggurítva használják az építési munkálatok elvégzésére.
Az állvány alatt 5 méter széles és 6 méter magas nyílást építettek fel a szakemberek, amelyen mind a járművek, mind az építési forgalom áthalad. Oldalain az alagút ívéhez illeszkedő konzolos járószintek találhatók, amelyek megfelelő távolsággal érintik az íves geometriát, így a munkavégzés biztonságosan történhet, akadályozó korlátrudak nélkül.
A harmadik munkaszint fölött egy 0,5 méteres ugrással egy úgynevezett pódium található, amely 5,14 méter + 6,14 méter széles, és amelyről az alagút mennyezeti munkáit végzik. Ezt a pódiumot ékfejes rácsostartóval alakították ki, ennek révén az összeszerelés rendkívül gyors volt. Az állványzatot acél járólapok és létrás feljárók teszik biztonságosabbá és komfortosabbá. A tapasztalt, nagy gyakorlattal rendelkező állványozók mindössze 1 nap alatt építették fel és a tervek szerint több hónapig használják majd a szakemberek.
Fotók: Nagy Mihály / Magyar Építők