Dunakiliti Duzzasztómű rekonstrukció
Layher Allround állványrendszerből épült, függesztett munkaállványt alkalmaztak a duzzasztómű felvízi tartóján a felújításhoz.
Idén sor kerül a Dunakiliti Duzzasztómű korszerűsítésére, melyet a Strabag Építőipari Zrt. és a Hídépítő Zrt. által alkotott MBH-Híd konzorcium. A beruházás során a tervezés és a kivitelezés is a vállalkozók feladata.
A felújítás során egyebek mellett megújul a
- duzzasztómű billenőtáblás szegmens elzárásainak korrózióvédelmi festése (6 duzzasztónyílás és a hajózsilip felső fője),
- az üzemi híd acél szerkezeteinek korrózióvédelme,
- a pillérek belsejében a hidraulika rendszer és az irányítástechnika,
- az üzemi hídon található 2 darab 5/40 tonnás portáldaru
és a segédhajózsilip is.
A gát acélszerkezetének felújítása és korrózióvédelme tehát több ütemben zajlik. A felvízi tartó egy részét már beállványozták, ezt újítják fel elsőként, majd az itt felhasznált állványanyagot viszik tovább és építik át a további szakaszokon. Az állványozási munkákért a Dunamenti Állványtechnika Kft. felel, a Layher állványrendszereit felhasználva.
Munkaállvány a Layher Allround rendszerből
A függesztett állványzatot a kivitelezők és az állványozó szakemberek a Layher mérnökei és statikusok közreműködésével tervezték meg. A tervek alapjául meglévő 2D-s tervek szolgáltak, emellett helyszíni felmérés alapján a mérnökök elkészítették az objektum 3D-s modelljét, amire illesztve tervezték meg a megfelelő állványzatot.
A Layher Kft. állványtervező építőmérnöke, Pruzsinszki Gusztáv elmondása szerint, a Dunakiliti Duzzasztómű felvízi tartóján Layher Allround állványrendszerből egy speciális, függesztett munkaállványt alkalmaztak 0,73 méter széles, állványszerkezetre erősített acél rácsostartókat beépítve, melyek az állvány függesztési pontjait adják. Az állványzat megfelelő munkaterületet biztosít a tartó felújításához.
A Layher Allround állványrendszer legfőbb előnye, hogy rugalmassága okán szinte bármilyen építési helyzetben alkalmazható és bármilyen forma és alakzat felépíthető segítségéval. A függesztett állvány nagyban eltér az általában megszokott állványrendszerektől, akkor használják, amikor nem megoldható az állványzat földön történő elhelyezése.
A megfelelő teherelosztás és stabilitás fontos szempont
A duzzasztómű állványozása egy háromszintes munkaállvány épült, melynek magassága 7,5 méter, hossza pedig 26 méter. Az állványon való közlekedésre acél járólapot alkalmaztak, és háromsoros oldalvédelemmel látták el a még nagyobb biztonság miatt. A járólapokra, a por elleni védelem érdekében OSB lapokat helyeztek el, a legalsó munkaszintet pedig szélesebbre tervezték, így jobb hozzáférést biztosít a szakembereknek.
Függesztett állványok esetében kiemelten fontos, hogy előre meghatározzák a munkavégzés során a szerkezetre rótt tömeget a megfelelő teherelosztás és stabilitás érdekében. Így az állvány visszatámasztása és annak módjának megtervezése, szintén fontos feladatot jelentett a függesztett állványmegoldások alkalmazásakor. Az állványzat tartóival kapcsolatban Pruzsinszki Gusztáv elmondta, a vízszintes erők felvételére az állványszerkezetet az acélszerkezethez cső és menetestalp támaszokkal kellett rögzíteni, ezek a visszatámasztások csak nyomóerő felvételére alkalmasak és nem okoznak maradandó sérüléseket a szerkezeten. Az állvány hasznos terhe 1,50 kN/m². Az elmozdulások minimalizálásának és a vízszintes terhekkel szembeni merevség biztosításának érdekében az állványzat két oldalán, függőlegesen lefelé, merevítő rácsostartókat helyeztek el. Az állványzat alsó síkja szintén rácsostartókkal merevített.
Az építési sorrendnek kiemelt jelentősége van a függesztett állványok alkalmazása során, ennek megoldását az alábbi módon történt a duzzasztómű esetén: elsőként az érintett rész tetején épült meg a támasztó állvány, majd erre felhelyezték a rácsos tartókat. Ezután a pillérről már meg tudták építeni az első keretállást, majd ennek segítségével lehetett folytatni az építést. A megfelelő visszatámasztás rendkívül fontos volt, hogy építés közben is stabilizálják a szerkezetet a biztonságos állványépítés érdekében. A projekt során több, mint 16 tonna állványanyagot használtak fel és két nap alatt építették fel a szakemberek az állványzatot.
Fotó: Nagy Mihály / Magyar Építők