A földalatti vasút koncepciójának újragondolása autókra
Stockholm előkelő helyet foglal el a legélhetőbb városok listáján, és minden lehetőséget kiaknáz, hogy ott is maradjon. Egy most épülő, nagyrészt a föld alatt húzódó autópálya célja, hogy a városon kívülre terelje a forgalmat – a Doka segítségével. A projekt két új kihívás elé állította a svédországi zsaluszakértőket.
Stockholm folyamatosan növekszik. Gyorsabban, mint London vagy bármely más európai város. Közlekedési szempontból azonban a svéd város egy helyben áll. Az északot és délt összekötő legfontosabb út továbbra is a várostól nyugatra fekvő, rendszeresen túlterhelt, hatvanas években épült autópálya, az „Essingeleden”.
A forgalom azonban hamarosan újra szabadon fog áramlani. Évek óta folyik egy új út, a „Förbifart Stockholm”, ismertebb nevén a stockholmi terelőút építése. Svédország közlekedési hatósága, a Trafikverket, megbízást adott egy alagút kiépítésére, amely a várostól nyugatra fekvő, sziklákkal és szigetekkel tarkított, vadregényes táj alatt fog húzódni. Egy óriási projekt és egy igazi erőpróba, hiszen a 21 kilométeres út 18 kilométere a sziklás talajban halad.
Különleges projektek – különleges megoldások
A különleges projektek különleges megoldásokat igényelnek. Nem véletlen, hogy a spanyol, lengyel és osztrák szakemberekből álló „szupercsapat” a Doka helyi képviselőit is bevonta, akik zsaluzási szakértelmükkel több projektszakaszon is támogatták a nyugati terelőút építését. Eddig főképp két, a városközponttól délnyugatra fekvő Skärholmen-kerületen áthaladó, 130 és 160 méter hosszú, kör keresztmetszetű alagútra összpontosítottak, amelyek nyílt építési eljárással készülnek.
A svéd csapat ezzel az alagúttípussal járatlan útra lépett. A projekt valójában azt fémjelzi, miért rendkívül népszerű partner a Doka a nagy építőipari projektek zsaluzásában, függetlenül attól, hogy mennyire egyedi az adott tipológia. Mérnökeik sikerének titka: speciális elemek felhasználásával igazítják a bevált rendszereket a helyszíni adottságokhoz, így a betonozás gördülékenyebb, mint valaha.
A földalatti vasút koncepciójának újragondolása autókra
Ennek kiváló példája az SL-1 alátámasztó állvány átalakítása a stockholmi terelőút szerkezeti igényeihez. Erre azért volt szükség, mert nem akármilyen alagút építéséről volt szó – kör alakú keresztmetszetük a földalatti vasutakéhoz hasonló. A Doka projektmenedzsere, Håkan Bratt, és csapata ezért módosította a rendszert, és a kötöttpályás közlekedés világából átemelte a közúti közlekedés világába. Bratt szerint a helyi alvállalkozó, a Comsa, így egy gazdaságos, bérelhető megoldást vehetett igénybe, amellyel zökkenőmentesen alakíthatta ki ezt az alagútformát.
Természetesen a rendszer átalakítása több, néhány további elem biztosításánál. Hiszen nemcsak a legjobb zsaluzási megoldást kell nyújtani, hanem a lehető leggyorsabban és legkönnyebben használhatót is. „Nagyon elégedettek vagyunk a Dokától kapott támogatással, különösen Håkan Bratt és Lukas Palme munkájával. Rengeteg ötlettel járultak hozzá a projekthez és a megoldások optimalizálásához. Segítettek megtervezni a zsaluzási ütemeket, hogy követni tudjuk az ütemtervet,” fejti ki Martin Klimt, a Comsa betonozási és zsaluzási részlegének vezetője.
Maximális hatékonyság
Hogyan lehet a zsaluzatot gyorsan átalakítani, és az egyik helyről a másikra mozgatni? A rendszer mozgatását kerekek és csörlők teszik lehetővé. Emellett a Doka helyszíni szolgáltatása – a fatartók építkezésen való, pontos méretre vágása – csökkenti a szállítási távolságokat. A folyamatokat a hatékonyság fokozása érdekében optimalizálják és leegyszerűsítik.
Vegyük például az anyaghasználatot: Két-három tartalék alkatrész helyett az elemek használatát ütemezik, így az építőipari vállalatnak kevesebb anyagra van szüksége anélkül, hogy anyaghiányt tapasztalna. Ami a biztonságot illeti, az XP oldalkorlátrendszerre esett a választás. „A felhasználóbarát, univerzális védőkorlátrendszer minden helyzetben alkalmazható.” – magyarázza Lukas Palme, a svédországi Doka mérnöki csapatának vezetője.
Ez hatalmas előny, főleg mivel a svédországi Doka vállalat az építkezés több szakaszán is dolgozott. A két, kör keresztmetszetű alagút, valamint azok be- és kijáratai mellett a Doka egy 20 méter hosszú, köves talajban haladó út, illetve két támaszfal építésében, a meglévő infrastruktúra bővítésében és számos stabilizáló lépés kivitelezésében is részt vett.
Innovatív zsaluzat
A tökéletes megoldás azonosítása és kiaknázása mellett még egy kérdés foglalkoztatta a zsaluzási szakértőket: hogyan helyezzék el a rendszert úgy, hogy a betonozás gyerekjáték legyen. Svédország első kör űrszelvényű alagútja nem csak a zsaluzatról szól. A Doka célja ötvözni a különféle funkciókat és innovatív megoldásokat. A moduláris rendszer a hardvermegoldások mellett egyéb előnyöket is kínál.
A skärholmeni csapat ilyen tekintetben ismét bizonyította, milyen értékesek lehetnek a Doka nyújtotta univerzális megoldások.
BIM: a „digitális tábortűz”
A BIM ideje: „A terveinket szemléltető, 3D-s modellel leptük meg a Comsa munkatársait.” – meséli Jan Radlbauer, az európai mérnöki szolgáltatások vezetője. Hiszen minél összetettebb a geometria, annál fontosabb az építési tér alapos feltérképezése. A Doka az alapul szolgáló modellt is megrajzolta az ügyfélnek.
Az előnyök egyértelműek. A munkatársak folyamatosan kapcsolatban vannak a mobiltelefonjaikon keresztül, így valós időben értesülnek az építkezés adatainak változásáról és az újdonságokról. A problémák gyorsabban felmérhetők, a hibák pedig egyszerűbben orvosolhatók, mivel nem kell mindenkit külön-külön tájékoztatni a hatalmas építkezésen.
A BIM 360 és a Revit tervezési szoftver segítségével a bonyolult alagútgeometriáknak – különösen a zsalu szerkezetének – a legapróbb részletei is megtekinthetők. Amikor különböző országok működnek együtt, az adatok és a vázlatok segítenek átlátni a helyzetet. A részvételhez pedig átláthatóságra van szükség. A BIM egy „digitális tábortűz”, amely körül a projekten dolgozó partnerek minden nap leülhetnek áttekinteni aznapi feladataikat és megbeszélni az alagút építésével kapcsolatos problémákat.
„A BIM-modell nagyszerű volt. Hozzájárult ahhoz, hogy előre megtervezzük a munkát, mivel megmutatta, hogyan fognak kinézni a dolgok a valóságban. Ez nagyon hasznos a kivitelezés és a daruhasználat megtervezése során. Egy a Dokához hasonló profi zsalubeszállító, és egy tapasztalt, nagy szakértelemmel rendelkező alvállalkozó együttműködése lenyűgöző eredményeket hoz.” – magyarázza Martin Klimt, a Comsa betonozási és zsaluzási részlegének vezetője.
Hat építési szakasz, egyetlen cél
Miért kell egyes esetekben egy adott alátámasztó állványt vagy nagytáblás falzsalut használni, míg máskor a kevesebb rendszerelem több? "Minden alagút egyedi. Széles körű tapasztalatunk ellenére sem ülhetünk tehát a babérjainkon, folyamatos tanulásra van szükség. Mindig lehet valami újat tanulni, újabb és újabb célokat kitűzni."
Így valósulhatnak meg a svédországihoz hasonló projektek: a munkálatok már javában folynak az ország első, kör keresztmetszetű, nyílt építési eljárással épülő, Stockholm mellett haladó közúti alagútján. A projekt és BIM-modellezése ráadásul izgalmas kihívás elé állította a svédországi Doka csapatát.
A dolgok jelenlegi állása szerint a Doka részvételével épülő hat szakaszt időben és a költségkeret betartása mellett fogják átadni hozzávetőleg öt év tervezés és építkezés után. Ha az utolsó kereszteződést is megnyitják a forgalom előtt – a tervek szerint 2025-ben – a stockholmi terelőút a világ három leghosszabb közúti alagútjának egyike lesz. Stockholm pedig továbbra is az egyik legélhetőbb város marad.
Projekt: FSE215 Tpl Skärholmen
Helyszín: Stockholm, Svédország
Módszer: Kör alakú keresztmetszet és nyílt építési eljárás
Az alagutak hosszúsága: 160 és 130 méter
Projektgazda: Trafikverket
Építőipari vállalat: Comsa
Zsaluhasználat kezdete: 2020 ősze
Zsaluzási munkálatok: 2019-2023
Felhasznált termékek:
Frami és Framax keretes falzsalu, Top 50 nagytáblás falzsalu, SL-1 alátámasztó állvány, alátámasztó állvány, Dokaflex fatartós födémzsalu, XP oldalkorlátrendszer