Itt tart Magyarország jelenlegi legnagyobb hídépítési projektje
Az 5. jelű pillérnél beemelték az őrfalat, és már a víz alatti beton bedolgozása zajlik a Duna Aszfalt Zrt. fővállalkozásában épülő Kalocsa-Paks Duna-hídnál. Ugyanakkor a bal ártéri hídszerkezet már a tolási fázisoknál tart.
A tervezett ütemezés szerint épül Kalocsa és Paks térségében az új Duna-híd a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában 2021 tavasza óta zajlanak a munkálatok, és idén február elején már megtörtént a híd 5. jelű pilléréhez kapcsolódva az acél őrfalelem sikeres beemelése. A projekt kivitelezésében alvállalkozóként részt vesz a Hídépítő Zrt.
Műszigetek is segítik a munkát a pillérek körül
A magyarepitok.hu hírportálhoz eljuttatott összegzés a teljes projektre visszatekintve kiemeli, hogy tavaly, az ilyenkor szokásos területelőkészítés után az árvízvédelmi töltéshez csatlakozva organizációs utak és szerelőterek épültek ki.
Az ötödik pillérnél már a víz alatti beton bedolgozása zajlik
A beszámoló a cölöpözési munkálatokra is kitér, amelyek során ezidáig az ártéren és a mederben közel 1.400 méternyi cölöpfúrás, illetve mintegy 6.200 négyzetméternyi szádlemez leverése történt meg. A bal parton a 2. és 3. támaszok felmenő szerkezetei, továbbá a jobb parton a 9. támasz cölöpösszefogó gerenda vasbetonszerkezete nagyságrendileg 1.800 köbméter beton beépítésével valósult meg.
Jelenleg pedig folyamatban vannak a 6. támasz cölöpözési munkái és az 5. támasznál tervezett 1100 köbméternyi víz alatti beton bedolgozása.
A lengyelországi üzemben befejezték a bal ártéri híd acélszerkezetének gyártását
Az összefoglalóból az is kiderül, hogy a kivitelezés kezdete óta folyamatos az acél hídelemek gyártása a Duna Group lengyelországi gyártóüzemében.
Megjegyzés: Mostanra befejeződött a bal parti ártéri híd acélszerkezetének gyártása, ezt folytatólagosan a mederhíd és a jobb parti ártéri híd acélszerkezetének a gyártása követi – utóbbi két projektelem párhuzamosan fut.
A projekt kivitelezése során mintegy 6.500 tonna új acélszerkezet gyártása és beépítése valósul meg.
A tervezett ütemezésnek megfelelően a bal parti ártéri hídszerkezet helyszíni szerelése közel 50 százalékos készültségű, a készre hegesztett szerkezet már 6 sikeres tolási fázison van túl. A szerkezet előre mozgatása több száz tonnányi acél segédszerkezet, illetve speciális, hidraulikus meghajtású tolópadok segítségével történik. A hídszerkezet szakaszos előretolással mintegy 220 métert tesz meg, mire eléri a tervezett helyét az 1. jelű hídfő és a 4. támasz között.
Akár civilként is betekinthetnek Magyarország legnagyobb hídépítési projektjébe
Az idei év elején megkezdődött a jobb parti ártéri híd alépítményeinek kivitelezése is, melyet párhuzamos munkafolyamatként az alábbi három projektelem követ:
- a jobb parti ártéri hídszerkezet helyszíni szerelése,
- a mederhíd felszerkezetének szabadszereléses technológiával történő kivitelezése,
- valamint a folyószabályozási műtárgyak építése.
Zárásként a beszámoló hangsúlyozza, hogy a vírushelyzet miatti korlátozások visszavonását követően újra lehetőség nyílik betekinteni Magyarország jelenlegi legnagyobb hídépítési projektjének mindennapjaiba. A civil és szakmai érdeklődők számára egyaránt lehetőség van erre a Kalocsa-Paks Új Duna-híd Látogatóközpont által meghirdetésre kerülő időpontokban.
A pillérekhez használt Doka rendszerek: Framax, Top50, K jelű munkaállvány
A hídfőkhöz használt Doka rendszer, pedig a Framax nagytáblás falzsalu volt.
Fotók: magyarepitok.hu