A feljáró köríves falai és az egyéb betonozási munkák a MEVA sorozatgyártású és egyedi zsaluival, kúszókonzolaival készültek
Winterthurban, az autóval bejárható „Fahrwerk” kereskedelmi épülettömb közel 20 méter magas feljárójának köríves falai és az egyéb betonozási munkái ismét izgalmas kihívások elé állították a MEVA mérnökeit.
A több mint 10.500 m² bérfelületet kínáló épületkomplexumban az áruszállítás a felső emeleteken is kényelmesen, teherautóval történik. Az autóval bejárható felső szintek a csigavonalban tekergő fel- és lejárókon érhetők el, ahol a feljáró az épület északi oldalán, a lehajtó pedig a déli oldalán kapott helyet. Mindkét spirális járat egy 10,40 méter külső átmérőjű hengeres magból áll, amelynek belső átmérő 9,80 méter. A vasbeton mag képezi a fel- és lejáró gerincét, az útpályák a mag körül csigavonalban haladnak.
A mélygarázs 3,05 méter, a földszint 5 méter magas, a három 4 – 4,18 méteres felső szint pedig tágas helyet biztosít a nagykereskedőknek. A tetőterasszal együtt az épület összmagassága több mint 20 méter. A csigavonalban tekergő fel- és lejárók a MEVA sorozatgyártású és egyedi zsaluival, valamint kúszókonzolaival készültek.
A hatékony munkavégzés érdekében először a spirális pályák magját betonozták kúszózsaluzással, majd ezután rögzítő vasalatok segítségével építették az útpályát a köríves falakra. A tapasztalt Marti-csapat építésvezetője Andreas Ganz és művezetője Cruz Alves José a lejáró alsó részén a Radius íves zsaluval dolgozott. Ez a zsalu, kifejezetten ilyen munkák esetén hatékony, és 250 cm-től kezdve fokozatmentesen és milliméterre pontosan, könnyen beállítható. A MEVA Svájc 74 m²-nyi bérelt zsaluparkot szállított a winterthuri építkezésre.
A betonmag felső részében a rögzíthető acélbetétek csavarkötéseit kellett figyelembe venni és azokat a falba betonozni. Az acél zsaluhéj miatt a szükséges furatok elkészítéséhez szóba sem jöhetett a Radius íves zsalu alkalmazása. A csatlakozó vasalat előkészítéséhez ezért testreszabott egyedi fazsalukat használtak.
16 beépítés, betonozás gond nélkül
A MEVA szakemberei által tervezett, fából készült egyedi, 4,25 méter magas zsaluelemek formája lehetővé tette a kb. 4 méter magas, félkör alakú falak betonozását. A legfelső emeletig a zsalut négyszer egymás után használták fel, tehát egy járathoz összesen nyolc, C-alakú falrészt betonoztak. A gondosan méretezett elemek a 16 betonozás terhelését mindkét csigajáratban biztonságosan megtartották, ami alacsony anyag-, munka- és költségráfordítást eredményezett. Az első járat elkészítése után egyedül a 4 mm-es zsaluhéjhoz kellett előtét zsalut alkalmazni. A fent ferdén levágott falkoronákhoz további, töltőcsonkkal rendelkező egyedi elemeket gyártottak. A MEVA által tervezett és a kivitelezővel közösen elkészített mintafalon szerzett tapasztalat után a további zsaluzási munkákat a Marti cég csapata már önállóan végezte.
Biztonság és gyorsaság
Az egyedi zsaluk kúsztatása a HC-JumpFormmal történt. A MEVA intelligens moduláris rendszerére épülő megoldás egy konzolállvány, amelyhez igény esetén függesztett kísérőállvány is csatlakoztatható, amire ennél a projektnél nem volt szükség. A JumpForm zsalu függesztő papuccsal csatlakozik a már megszilárdult vasbeton falhoz és egyrészt a vasszerelési, zsaluzási és betonozási munkáknál munkaállványként használható, másrészt a zsalu tartószerkezeteként is szolgál.
A JumpForm zsalut a Fahrwerk központnál használták először ívelt falak betonozásához, egyszerűen a feljáró falához igazították és problémamentesen kombinálták az egyedi zsaluval.
Ahogy azt a Marti AG Zürich építésvezetője, Andreas Ganz is elmondta, minden építőipari munkánál a biztonság a legfontosabb, amit ezúttal a JumpForm munkaállvány kiválóan biztosított. Emellett persze a falfelületek minősége is önmagáért beszél.
Az épülettömb belső és külső falainak felépítéséhez a kivitelező a saját Mammut 350 zsalukészletét használta. Nem először, hiszen a hosszú élettartamú zsaluval és az egyszerűen javítható alkus műanyag zsaluhéjjal az építőipari vállalat munkatársai már sok pozitív tapasztalatot szereztek. A Mammut 350 frissbeton-nyomás felvevőképessége 100 kN/m². Az akár 8,75 m² (350/250) nagyságú elemekkel komoly betonozási sebesség érhető el 4 m magasságig, igen rövid betonozási idők mellett. Az építtető kiváló minőségű betonfelületet igényelt, ami a járatok ívelt falaihoz hasonlóan, megkövetelte a professzionális kivitelezést.
A gyakorlat, a kidolgozott egyedi műszaki megoldások és az összehangolt szakmai munka határidőre elkészült és minőségi betonfelületeket eredményezett – a megrendelő legnagyobb elégedettségére.
Projektadatok
„Fahrwerk” kereskedelmi épületegyüttes, Winterthur, Svájc
Építőipari vállalat: Marti AG, Zürich
MEVA rendszerek:
Mammut 350 falzsalu
HC-JumpForm kúszózsalu
Radius íves zsalu
Egyedi zsaluk