300 méternyi partfal készült Mohácson 5 méter magas vasbeton támfallal, út- és vasútépítés zajlik, valamint kettő, a hajók be- és kirakodására alkalmas kikötőállást is kialakítanak. A munkában a MEVA szakértőinek, zsalu- és munkaállványainak, valamint a Dunának is szerep jutott.
Hamarosan a végéhez ér Mohácson a közforgalmi kikötő 2021-ben kezdődött intermodális csomóponttá alakítása, ahol 300 méternyi partfal és mintegy 1800 köbméternyi függőleges és vízszintes vasbetonszerkezet épült. A meglévő infrastruktúra felújítása, áthelyezése és bővítése zajlott a közforgalmi kikötő átépítésének összetett projektjében, a PLATINA-BAU Zrt. irányításával. A létesítmény a közúton, a vasúton és a vízen érkező szállítmányokat is tudja majd fogadni, kiszolgálásukra egy 2,5 hektáros területen szabadtéri tárolók is létesülnek.
A kivitelezés során a Duna szeszélyeinek is szerep jutott, így nem csupán a résztvevők rugalmas együttműködésére volt szükség.
A vasbeton támfal és egyéb vasbeton szerkezetek építésére a CLC-Construct Kft. kapott megbízást, akinek a feladatai közé tartozik a kikötő 350 méter hosszú és 5,2 méter magas támfal-rendszerének megépítése is. A kivitelezés bonyolultságát és a felmerülő igényeket figyelembe véve a cég a MEVA technológiáját választotta. A cég főmérnöke, Gyulai Csongor a folyamatok gördülékenységét emelte ki.
A támfal építésénél a zsaluzás minden egyes négyzetméterét külön kellett megtervezni, aminek kiváló alapot adott a két cég szakembereinek több nagy projekten kialakult, hagyományosan jó kapcsolata. A támfalat a keresztfalakkal egyszerre kellett zsaluzni és betonozni. A kivitelezés sikeréhez, a cég szakemberei szerint a jól működő zsalurendszerek, a megbízható betontechnológia és a kiváló minőségű zsaluleválasztó is szükséges volt.
„A szerkezetek egyszerűnek tűnhetnek, ám azok kivitelezését nehezítette tömegük, méretük és számuk. Pontos tervezést és kivitelezést követel meg a kikötői és a beépített bakok, az acél hágcsókizárások, a darualkatrészek, valamint a víz át- és elvezetések kialakítása. További kihívást jelentett, hogy a támfalrendszernél a már megépült résfalból kiálló tüskerendszer lekövetése megnehezíti a kivitelezést, és ezáltal a vasszerelés valamint a zsaluzás folyamatos finomhangolását tette szükségessé.” – mondta el Gyulai Csongor, és kiemelte, hogy a munkát más MEVA eszközök is hatékonyan segítették. Így például a víz felőli oldalon jól funkcionáló munkaszintet tudtak kialakítani a KAB konzolokkal. Ezt a Duna egyszer elárasztotta, ekkor a munkálatokat természetesen leállították, mégis ennek alkalmazása komoly biztonságot adott az ott dolgozóknak.
Áradó Duna zsaluk és állványok
Gyakorlati- és időmegtakarítást jelentő előnyöket is kínált a Duna felőli oldalon használt KAB függesztett munkaállvány. Ennek előregyártott összecsukható konzoljai, kihajtható korlátai nem igényelnek helyszíni összeszerelést, így amikor a daru felemeli az állványt, az kinyílik és automatikusan rögzül.
A megoldandó speciális feladatok között fontos megemlíteni a 6 dilatációból – és ezen belül egységenként további 7-9 ütemből – álló zsaluforgatást és az elhelyezendő kikötő bakok és hágcsók szerelvényeinek precíz pozicionálását. A támfal vasbetonszerkezeténél az 5,2 m magas fal betonnyomásának ellensúlyozását és a szerelvényezés helyszíni kivitelezését a MEVA műanyag zsaluhéjjal szerelt Mammut falzsalurendszere segítette. Ugyan a Mammut falzsaluzatot a MEVA elsősorban ipari létesítményekhez ajánlja, mivel frissbetonnyomás-felvevő képessége révén nagy magasságig gyors betonozást tesz lehetővé – a rendszer az ilyen típusú feladatokban is kiválóan teljesít. A kikötő támfalai magassági értelemben nem jelentettek kihívást, de a gyorsaság a kivitelezést befolyásoló természeti erők miatt itt is létfontosságú volt.
Projektadatok:
Fővállalkozó: PLATINA-BAU Zrt.
Szerkezetépítés: CLC-Construct Kft.
Fotók: MEVA